Ford har lånar ett gammalt namn, Capri, och gjort en helt ny elbil av den. El-Caprin är en bra bil, men dyr.
Capri är en klassisk modell inom Ford, som tillverkades 1969–1986. Den elektriska Caprin är en modern tolkning av den gamla bilen. Ford talar om att ”legenden är tillbaka”, men knappt något som påminner om den klassiska Caprin finns i den nya.
Ford Capri bygger, liksom Ford Explorer, på Volkswagens helelektriska plattform MEP. Den är samma som för Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen. Bilen har ett designspråk ganska långt från den tyska koncernen, vilket gör att den sticker ut. Bygget sker på Fords fabrik i tyska Köln.
Ford Capri finns i tre versioner: två bakhjulsdrivna versioner och en fyrhjulsdriven: Capri RWD standard range (52 kilowattimmar, kWh), Capri RWD long range (77 kWh) och Capri AWD long range (79 kWh). Bilarna finns med standardutrustningspaket och de två senare med utrustningspaket premium. Denna artikel handlar om modellen Ford Capri AWD long range premium, men alla tre grundversionerna finns med i sammanställningen.
Vi har skrivit tio artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Capri RWD bra men dyr (241112).
Dagens industri har testat Ford Capri och ger den 18 av 25 poäng. Betyget blir rimligen ett försiktigt tummen ner för bilen, men samtidigt har tidningen mycket positivt att säga om den. Dagens industri ger fem delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt mellanbetyg (tre poäng) i ekonomi och bilkänsla.
Dagens industri sammanfattar sin syn på Ford i rubriken: ”Laddat för nostalgitripp”.
Dagens Nyheter har testat Ford Capri RWD extended range premium och ger den 18 av 25 poäng, som vi skrivit om (241112).
Ford Capri är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version kraven på en suv med fyrhjulsdrift och annat som den testade bilen har: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och dragkrok. Plump i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 200 kilogram) och låga markfrigång (138 millimeter). Modellerna med tvåhjulsdrift uppfyller inte suv-kravet.
Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för instegsversionen Ford Capri RWD standard range är från 514 900 kronor, för Ford Capri RWD long range från 564 900 kronor, för Ford Capri AWD extended rage från 614 900 kronor och för värstingversionen Ford Capri AWD extended range premium från 654 900 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.

Dagens industri nämner tre konkurrenter till Ford Capri: Cupra Tavascan, ”Spansk och den mest exentriska modellen på MEB-plattformen.”; Hyundai Ioniq 5, ”Bekväm, med vass design och väldigt snabb laddning.”; Polestar 2, ”Suv-coupé med några år på nacken som fortfarande står sig bra.”.
Till konkurrenterna hör rimligen också VW ID.5 och kanske Ford Mustang Mach-E till konkurrenterna.
Jag saknar en hel del på Ford Capri: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), snabbare snabbladdning, plug & charge och/eller autocharge, dragvikt på minst 1 500 kilogram och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Capri AWD long range premium, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ god komfort
+ tyst
+ lättkörd
+ bekväm
+ bra balans
+ mycket låg förbrukning
+ bra snabbladdning
+ stor, stående, vinkelbar pekskärm
+ tydligt och lätthanterligt gränssnitt
+ förvaring under skärmen
+ bekväma säten
+ väl genomtänkt förarposition
+ ”överraskande stort bagageutrymme”
På minussidan:
– dyr
– toucheglage på ratten
– få klassiska knappar och reglage
– nyckel
Ford Capri AWD long range premium får 18 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Ford Capri bra men dyr!
Testet publicerades i Dagens industri 7 februari 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Ford