Lynk & Co har samma ägare som Volvo personvagnar och Zeekr, kinesiska Geely. Den har säte i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung. Den skiljer sig från andra bilar inom ägarfamiljen Geely genom att fokusera på bildelning, även om den delen är rejält nedtonad i nya Lynk & Co 02.
Lynk & Co:s nya affärsmodell bygger på att man köper bilen och inte behöver ha bildelning.
Lynk & Co 01 var en laddhybrid. Lynk & Co 02 är första renodlade elbilen, en nära släkting till Volvo EX30 och Zeekr X. Den delar renodlad elbilsplattform, SEA, med dessa. Samma plattform har även Smart.
Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg.
Lynk & Co 02 finns i två versioner: Lynk & Co 02 Core och Lynk & Co 02 More. Den här artikeln handlar om Lynk & Co 02 More. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.
Vi har haft två artiklar om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Lynk 02 med ny modell (241216).
Dagens Nyheter har testat Lynk & Co 02 More och gör, som vi tolkar det, ett försiktigt tummen upp eller ner för bilen. Lynk & Co 02 får 18 av 25 poäng. Dagens Nyheter delar ut delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, miljö och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i säkerhet och komfort. Eftersom bilen inte är testad i Euro NCAP, kan säkerhetsbetyget komma att bli högre.
Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på bilen i rubriken: ”Volvos syskon lockar med attraktivt pris”.
Dagens Nyheter rekommenderar att man väljer den mer påkostade More-versionen om man ska köpa.
Dagens industri har testat Lynk & Co 02 Core och ger den 18 av 25 poäng, vilket vi skrev om i artikeln Lynk 02 med ny modell (241216). Högsta växeln har också testat Lynk & Co 02 som förseriebil och ger den motsvarande 17,5 av 25 poäng, vilket vi skrev om i Lynk & Co 02 hyggligt val (241024)
Lynk & Co kallar bilen suv, eller kupé-suv, vilket den blir först om den kommer med fyrhjulsdrift. I övrigt uppfyller den kraven på en suv: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, dragkrok med hög dragvikt (1 600 kilogram) och rimligt hög markfrigång (17,5 centimeter). Plump i suv-protokollet är att den bara finns med tvåhjulsdrift.
Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år eller 12 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Lynk & Co 02 Core är 429 995 kronor och för Lynk & Co 02 More 474 995 kronor. Det mesta ingår i respektive version.

Dagens Nyheter nämner två uttryckliga konkurrenter till Lynk & Co 02: BYD Atto 2, ”På papperet är den en bit efter 02, sämre laddning, lägre effekt, kortare räckvidd och högre pris. Pris: 474 900 kronor.”; Mini Countryman E, ”Mini vill likt Lynk & Co vara ett alternativt val. Dyrare än vad den är bra. Framhjulsdrift, 204 hk och upp till 46 mils räckvidd. Pris: 465 900 kronor.” Men artikeln nämner också två andra konkurrenter, Volvo EX30 och Zeekr X.
Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3 och VW ID.3/ID.4.
Jag saknar en del på Lynk & Co 02 More: plug & charge/autocharge, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större främre lastutrymme (frunk) och långa serviceintervaller. Dessutom är andrahandsvärdet en osäker faktor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 02 More, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..
På plussidan:
+ ”känns lätt på vägen”
+ lätt och direkt styrning
+ mjukt avfjädrade chassi
+ bra och snabb pekskärm
+ ”barnsligt enkelt” menysystem
+ lågt pris
+ instrumentpanel framför ratten
+ lång och djup förvaringslåda mellan framstolarna
+ USB-uttag på 60 watt
+ två platser för trådlös laddning
+ rimligt kraftfull motor och snabb acceleration
+ värmepump
+ destinationsladdning på 22 kilowatt
+ rattvärme
+ 360-graderskamera
+ elstolar
+ rattknappar utan touchfunktion
+ rejält utrymme under lastgolvet
På minussidan:
– dåliga stolar
– kränger djupt åt sidorna i kurvor
– gungig gång
– obekvämt baksäte
– avig form på ratten
– ingen direktinställning för rattvärme
Lynk & Co 02 More får 18 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln Lynk & Co 02 halvbra elbil!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 8 februari 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Lynk & Co