Lynk & Co 08 är en laddhybrid, som har en elektrisk räckvidd på 20 mil WLTP och total räckvidd på cirka 110 mil. Den är första laddhybriden i Europa med så lång elräckvidd. Det innebär i sin tur att många kan genomföra sina dagliga körningar helt på eldrift.

Vi skriver inte om bilar som kostar 450 000 kronor eller mer eller är laddhybrider, men gör här ett undantag. Kinesiska Lynk & Co 08 är en laddhybrid med tillräckligt stor räckvidd för att fungera i vardagen för de flesta. Den har ungefär lika stor räckvidd som vår första helelektriska bil, Huyndai Ioniq, för åtta år sedan.

Lynk & Co har samma ägare som Volvo personvagnar, Zeekr och Polestar, kinesiska Geely. Den har säte och utvecklingsavdelning i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung, men drar nu ner kraftigt i Göteborg. Inom ägarfamiljen Geely har bilarna följande rangordning: Volvo, Zeekr och Lynk & Co.

Lynk & Co 08 bygger på kombinationsplattformen CMA2, som är en vidareutveckling av den ursprungliga plattformen CMA (Compact Modular Architecture). Plattformarna CMA2 eller CMA finns i Volvo XC40, Volvo C40, Lynk & Co 01, 02, 03, 05, 06, 08 och 09 samt Geely Xingyue.

Lynk & Co 08 byggs på Geelys fabrik i Ningbo, Kina.

Lynk & Co 08 finns i en version och två utrustningsnivåer, Core och More. Det mesta ingår i Core. Denna artikel handlar om Lynk & Co 08 More.

Lynk & Co 08 är, enligt tillverkaren, en suv. Bilen uppfyller inte kraven på en suv i form av fyrhjulsdrift. Men den uppfyller andra krav: dragkrok med rimligt hög dragvikt (1 600 kg), kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (186 millimeter).

Teknikens Värld har testat bilen i vad tidningen kallar ”Provkörd”, där man inte delar ut betyg. Omdömet är dock mycket positivt, ett tummen upp.

Teknikens Värld sammanfattar testet i rubriken, ”Felande länken Laddhybriden med Europas längsta elektriska räckvidd”, och artikeln, ”… det går inte att låta bli att undra varför Lynk & Co 08 inte är en Volvo. Eller i alla fall varför Volvo inte lanserar en liknande laddhybrid på svenska marknaden.”

Dagens industri testat Lynk & Co 08 Core, där den får 18 av 25 poäng, som vi skrev om i Lynk & Co 08 hybrid med räckvidd (250531).

Vi har skrivit fyra artiklar om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Lynk & Co 08 hybrid med räckvidd (250531).

Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Lynk & Co 08 är för Core från 549 995 kronor och för More från 599 995 kronor. Det mesta ingår i respektive utrustningsnivå.

Teknikens Värld nämner två konkurrenter till Lynk & Co 08: Škoda Kodiaq 1,5 TSE iV, ”Superrymliga och sjusitsiga Kodiaq är prisvärd. Laddhybriden har 11 mils räckvidd. Pris: 525 800 kronor.”; Mercedes GLC 300 e 4Matic SUV, ”Mercedes laddhybridsuv spelar i en annan liga prismässigt, men bjuder på prestanda, fyrhjulsdrift och upp till 12,5 mils elräckvidd. Pris: 709 000 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen också flera rent eldrivna fordon som Hyundai Ioniq 5 och naturligtvis laddhybrider från Audi, BMW, Hyundai, Kia, Volkswagen, Volvo med flera. 

Jag saknar en del på Lynk & Co 08: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), taklast på minst 75 kilogram och betydligt högre maxlast, för med maxlast på 425 kilogram får fem fullvuxna personer inte ha några väskor. Dessutom är det att faktum att en laddhybrid – även om den har bra elektrisk räckvidd – har dubbla drivlinor, inte räckviddsförlängare, med allt vad det innebär jämfört med en renodlad elbil.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 08 More, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ längst elräckvidd av alla laddhybrider i Europa
+ godkänd snabb- och långsamladdning
+ prisvärd laddhybrid
+ rymlig
+ rejält, bekvämt och mycket rymligt baksäte
+ tyst bensinmotor, ”i stort sett ohörbar när den går”
+ bra körställning
+ stolar med värme och ventilation
+ bra långvägsbil
+ lågt vägbuller
+ väl avvägd fjädring
+ mycket bra riktningsstabilitet
+ stor pekskärm

På minussidan:
– separata drivlinor, inte hjälpmotor som i BMW i3 Rex som ger räckviddsförlängare
– relativt litet bagageutrymme
– ingen genomlastningslucka
– inte övertygande spänst i styrning och chassi
– otydliga rattknappar
– plats för två mobiler men bara en med laddning
– inga handtag på dörrarna, bara knappar

Lynk & Co 08 Core får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på Lynk-08-hybrid med räckvidd (250620).

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 13, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Lynk & Co