Volvo EX30 är personbilsföretagets trumfkort, som ska ta upp konkurrensen med framför allt Volkswagens mindre modeller, Tesla Model 3 och kinesiska tillverkare. Men klarar Volvo EX30 av konkurrensen? Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 och säger, jämfört med Tesla Model 3, ”nej” – är sämre än Tesla och ”15 år senare”.
Volvo EX30 bygger på den renodlade elbilsplattformen, SEA2, som är gemensam för Geelykoncernens bilar Volvo, Zeekr och Smart.
Volvo kallar bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Markfrigången är 16,5 centimeter. Bagageutrymmet är för litet för en traditionell suv.
Volvo EX30 är central för Volvos planer att fördubbla försäljningen till 2025, dels för att locka nya köpare till Volvo, dels för att få befintliga Volvoägare att gå över till elbil. Till en början sker all tillverkning i Kina, men under 2025 ska Volvo EX30 även produceras i belgiska Gent.
Volvo EX30 finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). En mer renodlad suvversion är på gång, Volvo EX30 Cross Country. För varje version finns olika tillvalspaket. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 Single Motor Extended Range. Bilen får godkänt, men knappast ”bäst-i-test”, att döma av 19 av 25 poäng och synpunkterna. DN ger den inte toppbetyg (fem poäng) i någon underkategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och komfort samt lågt betyg (två) i ekonomi.
DN summerar i rubriken: ”Volvo EX30 är som Tesla fast sämre – och 15 år senare”. Men avslutar testet med mer uppmuntrande ord: ”Trots anmärkningar är den en av de bättre elbilarna på marknaden.”
Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 272 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 343 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på cirka 28 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kWh med tillval 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar, kWh, brutto och 64 kWh netto med 400 voltssystem.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 47,6 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 840/1 862 kilogram (båda uppgifterna förekommer).
√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har relativt stort utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet. Bilen har ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 400 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) på huvuddelen av mjukvaran.
√ Bilen har ingen instrumentpanel framför ratten och ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay och Android auto, men ”ska komma vid nästa uppdatering”
√ Garantierna är: nybil två år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor Extended Range är från 489 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor från 429 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor från 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
DN nämner inga uttryckliga konkurrenter till Volvo EX30 men pekar på Geelykoncernens bilar Zeekr X och Smart #1 som konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra köregenskaper
+ rymliga framsäten
+ ”rolig och snabb körkänsla”, ”välbalanserat”
+ kompetent bil
+ mycket bra röstsystem fungerar klanderfritt
+ tyst
+ renodlad elbilsplattform
+ litet bagageutrymme under huven (frunk), där en laddkabel får plats
På minussidan:
– ”urbota dåligt genomtänkt informationssystem”, ”självmål”
– trångt baksäte
– mjuvaruteknikbuggar som att klockan inte går att ställa och rattvärmen ofta slår av sig själv
– litiumjärnfosfatbatterier (LFP), har ”omvittnat urusel prestanda i kyla”
– få manuella reglage och knappar
– ”touchknapparna på ratten är värdelösa”
– enpedalskörning kan lätt ge sladd, men läget går att koppla ur
– vid stor kyla immar sidorutorna igen
Volvo EX30 Single Motor Extended Range får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 17 februari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 17 februari 2024