Den klassiska Londontaxin finns sedan en tid som elbilen LEVC TX – och fungerar bra på Londons gator. Den fungerar mindre bra i Sverige på grund av kort räckvidd och långsam snabbladdning. Dock lär den komma i uppgraderad version, som bör göra den till succé som taxi även i Sverige. Nu har den en räckviddsförlängare i form av en Volvobensinmotor, som laddar batteriet men gör att den inte kvalificerar sig som miljöfordon enligt kommande strikta regler för miljözoner i storstäder som Stockholm.

LEVC TX tillverkas av Volvos moderbolag Geely. Till det yttre ser man direkt att LEVC TX är identisk med skåpbilsversionen, LEVC VN5. LEVC är en förkortning av London Electric Vehicle Company. LEVC arbetar, som namnet antyder, med att bygga eldrivna taxi anpassade för London. LEVC TX ersätter den klassiska, dieseldrivna Londontaxin TX4.

LEVC TX tillhör en liten grupp av elfordon, som har en egen förkortning, REEV, Range-Extended Electrical Vehicle, alltså räckviddsförlängt elfordon.

Jag har skrivit om bilen tidigare, Londontaxi som skåpbil (30 oktober 2022), då som renodlad skåpbil med beteckningen LEVC VN5.

Den gången var det Dagens PS Motor som testade. Nu kommer sajten igen med test på syskonbilen, som får sämre betyg men en hoppfull framtid som svensk taxi: ”Hade den varit en ren elbil med en räckvidd på över 40 mil – vilket nästa generation av bilen med största sannolikhet kommer att vara – hade den däremot haft alla förutsättningar att bli en verklig vinnare.”

LEVC TX har mycket gemensamt med Volvo-bilar – reglage, stolar, ratt, infotainment med mera – men är samtidigt en klassisk Londontaxi.

Priset för LEVC TX är från 818 900 kronor, med leasingpris på 7 073 kronor per månad. Det finns mängder av tillbehörspaket.

Dagens PS Högsta växeln nämner inga huvudkonkurrenter till LEVC TX.

I sammanställningen nedan utgår jag från LEVC TX, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”kompakta dimensioner”
+ ”oerhört smidig att köra”
+ plats för förare och sex passagerare
+ mycket bra vändradie
+ ikoniskt formspråk
+ stadsanpasade egenskaper
+ bra ergonomi
+ designad som taxi från början
+ trevlig avskildhet för passagerarna och ökad säkerhet för föraren
+ charm och framtoning som klassisk Londontaxi
+ integrerad rullstolsramp som kan fällas ut ur tröskeln
+ bra bagageförvaring framför mellanväggen bredvid föraren och på golvet i passagerarutrymmet
+ är trots sin storlek ”otroligt smidig och lättplacerad”
+ bra, hög körposition

På minussidan:
– mycket kort räckvidd
– tre stolar är utfällbara från mellanväggen och mindre komfortabla
– förarstolen går inte att skjuta bakåt tillräckligt för personer över 190 centimeter

LEVC TX får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerade på Dagens PS Högsta växelns sajt 29 januari 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: LEVC

Läs hela artikeln på jorgensval.se/londontaxi-mindre-bra-i-sverige!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *