Londontaxi som skåpbil

Eldrivna suvar börjar det finnas gott om. Nästa segment att hoppas på tillväxt är skåpbilar, där det finns få att välja mellan. Volkswagens ikoniska folkabussen i elbilstappning, ID Buzz. har fått mycket publicitet. Nu kommer en udda fågel: Londontaxin som skåpbil, LEVC VN5.

Vi har skrivit om elfolkabussen, Äntligen hantverkare-VW-buss (221009), Bra VW-buss på el (220910), Folkabussen i elbilstappning (220402) och Häftig folkabuss (220319). Det finns även andra tyska samt flera japanska, franska och italienska skåpbilar. Men Londontaxin som skåpbil erbjuder flera överraskningar.

Den största överraskningen är kanske att bilen har hjälpmotor, som kan ladda batteriet om det tar slut. Den fossildrivna motorn driver alltså inte bilen direkt, utan indirekt via batteri och elmotor.

LEVC VN5 må se lite udda ut, men det är likväl en distinkt skåpbil. Den tillverkas av Volvos moderbolag Geely. Till det yttre ser man direkt att LEVC VN5 är identisk med taxiversionen (LEVC TX), bakåt från skiljeväggen mellan kupé och lastutrymme.

Den har också mycket gemensamt med Volvo-bilar: reglage, stolar, ratt, infotainment med mera. Detta gör att den placerar sig i en egen lyxkategori bland transportbilar.

Dagens PS Motor har testat bilen och summerar: ”Som transportbil framstår den som oerhört vettig och är både bekväm och smidig att köra.”

Här är lite fakta om LEVC VN5 med bakhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 50 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 22 kW.

Batteriets storlek är 31 kWh med tank på 31 liter. Räckvidden är 10,3 mil på el, totalt (inklusive bensinmotorn) 51,3 mil. Förbrukningen är inte angiven kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 13,2 sekunder och toppfarten 128 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 5,5 kubikmeter och lastkapaciteten 830 kilogram.

Bilen finns inte med dragkrok

LEVC VN5 har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.

Priset är från 770 000 kronor för inköp. Ingen uppgift finns om leasingpris. För den som vill ha extrautrustning finns tre varianter av bilen och sex tillvalspaket.

Dagens PS Motor nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från LEVC VN5, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bekväm
+ ergonomiska stolar
+ smidig i trafiken
+ kort vändradie
+ intuitivt infotainmentsystem
+ god förvaring i mittkonsol
+ ”kombinerar eldriftens fördelar med förbränningsmotorns flexiblitet” 

På minussidan:
– kort elektrisk räckvidd
– prestanda
– hög förbrukning med förbränningsmotor
– långsam acceleration
– hög ljudnivå

LEVC VN5 får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Motors webbplats 22 oktober 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: LEVC

Artikeln publicerad 30 oktober 2022