Jag har bevakat elbilar intensivt sedan början av 2017. Det har resulterat i flera hundra artiklar, ännu fler inlägg på Facebook, Facebookgruppen Elbil Hälsingland, många svar i sociala medier, åtskilliga telefonsamtal och föredrag.

Bevakningen började strax innan Agneta och jag beställde vår första elbil för sju år sedan. Nu har vi avverkat över 320 000 kilometer med tre renodlade elbilar, kört tre gånger tur och retur södra Spanien och sett elbilsmarknaden bli förändrad i grunden.

För sju år sedan var utbudet litet, räckvidden kort (undantaget två Teslamodeller), billiga elbilar okända, skåpbilar okända, fyrhjulsdrivna bilar nästan ickeexisterande, bilar med rejäl dragvikt ickeexisterande (undantag Tesla Model X), stora bilar med plats för sex eller sju vuxna okända och elbilar som kunde ta taklast ytterst få.

Nu är läget helt annorlunda:
• Utbudet av elbilar är gigantiskt – och växer hela tiden.
• Räckvidden är vanligen över 50 mil WLTP.
• Relativt billiga elbilar kommer starkt.
• Elskåpbilar är ett växande segment.
• Fyrhjulsdrivna elbilar finns i alla storlekar och i överflöd.
• Elbilar med dragvikt på minst 1 500 kilogram har intagit marknaden.
• Stora elbilar med tre sätesrader och plats för sex eller sju personer finns flera.
• Taklast tar de flesta elbilar.
• Rena elbilar eller laddhybrider står för merparten av alla nyregistrerade personbilar.

Det enda jag saknar på elbilsmarknaden är de riktigt billiga personbilarna, eldrivna husbilar – utbudet är än så länge begränsat till de allra minsta – och fortsatt teknikutveckling som exempelvis möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström från bilen till nätet (V2G).

Mot den här bakgrunden har jag bestämt mig för att minska min bevakning av elbilar. Jag kommer att begränsa bevakningen till elbilar som kostar maximalt upp till cirka 800 000 kronor. Dessutom kommer jag att bevaka färre tidningar och sajter än hittills; jag börjar med att sluta bevaka Dagens industris tester, där de dyrare bilarna är många.

Detta betyder att följande artiklar under de fyra senaste månaderna har ni sett för sista gången: ”Tesla X inte längre bästa val”, ”Lotus Eletre godkänd men ofärdig”, ”Lucid Air dyr men bra”, ”Lotus Eletre – bra men dyr”, ”Polestar 3 bra val”, ”Lucid Air bra men dyr”, ”Lucid Air mycket bra men dyr bil” och ”Maxus Mifa 9 bra kines”.

Vi började vår elbilsresa 8 augusti 2017 med Hyundai Ioniq Electric. Vi provkörde den redan 22 februari 2017 och beställde bilen 24 mars.

Resan fortsatte 1 februari 2019 med Kia e-Niro. Då bytte vi upp oss till en bil med drygt dubbla räckvidden och möjlighet till taklast.

Nästa uppgradering kom 3 augusti 2021, en Tesla Model Y (bilden). Jämfört med föregångaren är den en suv med kraftfull motor, snabb acceleration, fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt, supersnabbladdning, stort bagageutrymme, utrymme under durken och stort bagageutrymme under huven (frunk). Den har nu rullat över 12 300 mil.

Det finns utrymme för ytterligare uppgradering, men där är vi inte ännu.

Text och foto:
Jörgen Bengtson


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *