De dyra kinesiska elbilarna, som vill konkurrera med kvalitet och lyx, står sig dåligt i konkurrensen med europeiska och amerikanska elbilar. Hur är det då men enklare elbilar från Kina?
Här finns en del som är av intresse. MG positionerar sig som billig och rimligt bra elbil. Nu kommer BYD med Dolphin, som verkar ge mycket bil för pengarna.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”), är Kinas största tillverkare av elbilar och en av världens största tillverkare av elbilar och elbussar.
BYD har fördelar jämfört med många konkurrenter: en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik och ”egen” batteriteknik litium-järn-fosfat (LFC), som klarar kyla bättre än vanliga batterier med nickel-mangan-kobolt (NMC), har längre livslängd och inte innehåller ”konfliktämnena” kobolt och nickel. BYD Dolphin bygger på renodlad elbilsplattform.
Tre BYD-bilar är aktuella på den svenska marknaden: Den senaste är kompaktsuven BYD Dolphin. Tidigare har företaget presenterat BYD Addo 3, som främst utmanar Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Kia Niro EV och Volvo C40 Recharge; sedanen BYD Han, som siktar in sig på Tesla Model S, Tesla Model 3 samt Polestar 2; suven BYD Tang med sju säten, som utmanar dels kinesiska kollegor, dels kommande koreanska Kia EV9 och svenska Volvo EX90. Inom kort kommer BYD Seal, som utmanar Tesla Model 3.
Jag har skrivit fyra artiklar om BYD på Jörgensval.se: Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Dagens Nyheter har testat senaste nykomlingen, BYD Dolphin. Delfinen imponerar delvis, men får inte mer än 16 av 25 poäng i betyg. DN kommenterar: ”‘Delfinen‘ saknar det som borde finnas i dagens elbil”.
Här är fakta om kompaktsuven BYD Dolphin:
√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 290 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är hög. Bilen har dock inte testats i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är 88 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 60 kilowattimmar netto. Räckvidden är 42,7 mil WLTP. Förbrukningen är inte klar.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 345 liter, med nedfällda baksätena 1 310 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, men oklart hur stor dragvikt.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd fem år, lack tre år och batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för BYD Dolphin är inte klart, men DN tror att det hamnar mellan 340 000 och 440 000 kronor.
Vilka bilar konkurrerar BYD Dolphin med? DN nämner en: ID.3.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Dolphin, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bekväma stolar
+ roliga delfindetaljer
+ kan bli vettig motståndare till ID.3
+ bra komfort
+ bra bromsförmåga
+ LFP-batterier går att ladda till 100 procent utan problem
+ bladteknik ska göra batterier säkrare vid kollission
På minussidan:
– märklig och högljudd signaturmusik
– långsam snabbladdning
– dåligt benutrymme för långa personer
– svårbegriplig växelväljare
– ingen enpedalskörning
– LFP-batterier laddar ur snabbare än vanliga batterier
BYD Dolphin får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 27 maj 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 28 maj 2023