Volkswagenkoncernen är, tillsammans med Toyota, världens största biltillverkare. VW var sen med konkurrenskraftiga elbilar, men kommer nu starkt med elbilar i ID-serien. Inom kort kommer ett nytt tillskott, Volkswagen ID.7, som närmast är en eldriven Passat.

Volkswagen ID.7 delar elbilsplattformen MEP med de andra ID-bilarna samt ID Buzz och syskonen från Audi, Cupra (Seat) och Škoda. Volkswagen ID.7 kommer först som sedan med tvåhjulsdrift, sedan som kombi (suv) med fyrhjulsdrift; den senare kallar VW kallar ”GTX” och lär få strax under 400 hästkrafter. Volkswagen ID.7 är bolagets nya, helelektriska flaggskepp.

Volkswagen ID.7 finns ännu inte som produktionsbil. Världspremiären ska komma under andra kvartalet 2023, lansering blir sannolikt under 2024. Fram till 2026 kommer Volkswagen att lansera ytterligare nio elbilar på marknaden.

Dagens PS Högsta växeln har provkört en kamouflerad prototyp av sedanen VW ID.7 som lovar gott: ”Våra första intryck är positiva och det hela bådar gott för den kommande produktionsmodellen, beroende på prissättning.” Sajten skriver: ”…storsäljaren i Sverige lär bli den kommande kombiversionen”.

Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Vilka bilar konkurrerar Volkswagen ID.7 prototyp med? Dagens PS Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter, men säger att den placerar sig mellan Tesla Model 3 och Tesla Model S.

Priset för Volkswagen ID.7 är inte klart. Men enligt Dagens PS Högsta växeln finns rykte om att priset blir cirka 60 000 euro, nära 700 000 kronor.

På plussidan:
+ supersnabbladdning på 200 kW
+ mycket bra räckvidd
+ trevlig körupplevelse
+ bra infotainmentsystem
+ imponerande innerutrymme
+ enormt baksäte
+ mycket hög komfort och ergonomi i framstolar med exempelvis massage och ventilation
+ bra långfärdsbil
+ möjlighet ställa in genvägar till funktioner på skärmen
+ mycket bra röststyrning
+ bra fjädring
+ tyst

På minussidan:
– prestanda i underkant
– trångt i baksätet för långa
– katastrofala touchknappar
– för få funktioner som ligger utanför skärmen
– liten skillnad mellan olika körlägen

Volkswagen ID.7 prototyp får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns sajt 5 april 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Läs hela artikeln på Spännande VW ID.7 på gång!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *