Nu har jag provkört Kia EV9, i vinterföre och mörker. Den imponerar och bör bli en farlig utmanare till Volvo EX90, Tesla Model X och även Tesla Model Y samt några av de tyska prestigemärkenas ”värstingmodeller”.

Gårdagens provtur med en Kia EV9 från Hedström Bil i Hudiksvall gav inte svar på alla frågor om bilen. Men jag kunde bocka av åtskilligt. Jag kan också summera många plus och en del minus med bilen.

Kia EV9 är en mycket bra bil, men den har ännu inte samma status som de tre tyska premiumbilarna (Audi, BMW och Mercedes-Bentz) och den är inte en lika välutvecklad elbil som Tesla. Därför måste den konkurrera med pris.

Mitt betyg blir 22 av 25 poäng, ett odiskutabelt ”bäst-i-test”, fördelade på högsta betyg (fem poäng) i köregenskaper och komfort samt näst högsta poäng (fyra poäng) i ekonomi, miljö och säkerhet. Om bilen får högsta betyg i Euro NCAP och mellanmodellen blir betydligt billigare och får rabattavtal med stor organisation, är jag beredd att höja betyget inom dessa två kategorier. I miljö får bilen sämre betyg i på grund av hög förbrukning.

Jag har tidigare skrivit om Kia EV9 på Jörgensval.se, men då har det varit om förseriemodellen: Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023) och Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022).

Här är fakta om Kia EV9 GT Line.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 384 hästkrafter (hk), varav 192 hk fram och 192 hk bak, samt vridmoment på 700 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har tre sätesrader med totalt sex eller sju sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, sannolikt med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng), när testet kommer, som Kia EV6 fick.

√ Snabbladdningen är 210/240 kW, båda uppgifterna förekommer; ska ladda 10–80 procent på 25 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 99,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 95 kWh netto.

√ Förbrukningen är 2,28 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 50,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 674 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 312 liter, med två nedfällda baksätesrader 2 318 liter. Bilen har ett minimalt utrymme under durken och ett medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 52 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 2 500 kilogram dragvikt, och taklast på 100 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

√ Priset för Kia EV9 GT Line med sju säten är 869 900 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få. Billigare alternativ med lägre utrustningsnivåer ska komma första kvartalet 2024.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV9 GT Line med sju säten, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ fyrhjulsdrift
+ mycket hög dragvikt
+ räckvidd som får godkänt men inte mer
+ snabb supersnabbladdning med 800-voltsteknik och tekniken plug & charge
+ kraftfull motor och snabb acceleration
+ stora utrymmen för passagerare
+ enormt bagageutrymme med nedfällda baksäten, bra utrymme även med alla säten uppfällda
+ stora förvaringsfack i mittkonsolens nedre del
+ plant golv och bra bredd mellan hjulhusen med nedfällda baksäten vilket ger bra ”mikrocamping”
+ hög komfort
+ tyst
+ bra 360-graderskamera, även i mörker och snö
+ digital backspegel som fungerar bra även i mörker
+ många säkerhetsfunktioner
+ förvärmning av batteri inför laddning samt värmepump
+ rattvärme, stolsvärme fram och bak
+ praktiska detaljer som litet bord, USB-C-uttag, trådlös mobilladdning och 230-voltsuttag, tyvärr placerat i bagageutrymmet
+ paddlar för bromsenergiåtervinning med möjlighet till enpedalskörning
+ många fysiska knappar och reglage
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ bra styrkänsla
+ bra fjädring och stöddämpning, mjuk gång
+ filhållningsassistent fungerar med automatik även vid filbyte
+ mycket bra långfärdsbil
+ sollucka
+ ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L
+ ström till nätet, V2G

På minussidan:
– hög förbrukning
– dyrt laddning med Kia Charge, finns ingen motsvarighet till Teslas laddnätverk
– litet bagageutrymme under huven (frunk)
– minimalt utrymme under durken
– väl många fysiska knappar och reglage, men man lär sig sannolikt fort
– liten förvaring i mittkonsolens övre del med lock
– svårt se mellanskärmen
– dåligt med fotutrymme för mittenpassagerare på främre baksätet
– ingen stor skärm, ingen skärm i baksätet och dålig infotainment
– ingen model-2-kabel för vanligt vägguttag (”reservdunk”)
– körprofilen har få inställningar man kan spara

Kia EV9 GT Line får av mig 22 av 25 poäng.

Läs hela artikeln på Kia EV9 imponerar!

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *