Sydkorea visar framfötterna i elbilsutvecklingen med kusinföretagen Hyundai och Kia. Nu kommer ett tredje märke, KGM, med kompetent elbil. Dagens Nyheter har testat KGM Torres EVX.

KGM står för KG Mobility. Bakom står det sydkoreanska företaget KG Group, som 2019 köpte det tidigare konkurshotade SsangYong och blev KGM 2022. KGM:s första elbil är KGM Torres EVX, som på kort tid är bolagets tredje bil på den svenska marknaden.

Den har en kombinationsplattform, alltså ingen renodlad elbilsplattform. Men KGB har ett samarbete på gång, sannolikt med Hyundai och Kia, kring gemensam elbilsplattform, fyrhjulsdrift och 350 kilowatts snabbladdning.

KGM-bilen byggs i Sydkorea och finns i en variant. Till detta kommer två olika utrustningspaket, Launch Edition och Luxury Edition. Denna artikel handlar om KGM Torres EVX Luxury Edition.

KGM Torres EVX är en halvkombi och ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift. Dock har den dragkrok med rejäl dragvikt (1 500 kilogram), stort bagageutrymme och plats för fem personer. Motorstyrkan är i klenaste laget för en suv, liksom markfrigången på 169 millimeter.

Vi har inte tidigare skrivit om KGM:s elbilar på Jörgensval.se.

Dagens Nyheter har testat KGM Torres EVX Luxury Edition och ger den 16 av 25 poäng. Betyget är väl närmast ett tummen ner, även om tidningen inte har så mycket negativt att säga. Dagens Nyheter delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, säkerhet, komfort och ekonomi.

Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på KGM Torres EVX Luxury Edition i rubriken, ”Nygammalt märke lanserar elbil – fast utan fyrhjulsdrift”, där tidningen uppenbarligen väntar på en fyrhjulsdriven version och ytterligare förbättringar. Fyrhjulsdrift lär komma, för KGM är, enligt egna webbplatsen, ”känt för att utveckla fyrhjulsdrivna fordon med innovativ teknik och hög kvalitet”. 

Garantier: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd sex år, lack fem år samt batteri tio år eller 100 000 mil.

Priset för KGM Torres EVX Luxury Edition är 569 900 kronor, Launch Edition 554 900 kronor. Det mesta ingår.

Jag saknar en del på KGM Torres EVX Luxury Edition: fyrhjulsdrift, plug & charge eller autocharge, nätuppdatering (OTA), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk) och snabbare snabbladdning.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till KGM Torres EVX Luxury Edition.

I sammanställningen nedan utgår jag från KGM Torres EVX Luxury Edition, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ generös batterigaranti (100 000 mil)
+ modern och fräsch inredning
+ funktionell, bekväm förarmiljö
+ läderklädda stolar med värme och svalka
+ relativt rymligt baksäte
+ roliga tillval som bagagerumstält och förvaringsbox på höger bakstolpe
+ robust och tufft utseende
+ rimligt många manuella reglage
+ instrumentpanel
+ Apple carplay och Android auto
+ trådlös laddning
+ dubbla usb-c-uttag fram och bak
+ camping I bilen
+ ström från bilen, batteribank, V2L

På minussidan:
– tråkiga köregenskaper
– saknar fyrhjulsdrift
– anonymt märke
– långsam laddning

KGM Torres EVX Luxury Edition får 16 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på KGM Torres EVX ny Koreaelbil!

Testet publicerades i Dagens Nyheter 26 oktober 2024 (bakom betalvägg).

Foto: KGM

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *