Kia EV3 får blandat mottagande bland biltestare. Tidningen Auto motor & sport har testat Kia EV3 och ger den högsta betyg, andra gör ”tummer ner”.

Kia EV3 kämpar med flera bilmodeller – främst Tesla Model 3, Volvo EX30 och Volkswagens ID.3/ID.4 – om ledartröjan. Tidningar som testat Kia EV3 ger den högst varierat betyg, från odiskutabel ”tummen upp” till definitivt ”tummen ner”.

Från 2025 bevakar jag bara ”billiga elbilar”, vilket innebär betydligt färre bilar än tidigare. En nyhet är att jag från och med nu även bevakar vad Auto motor & sport testar för elbilar. Jag slutar däremot att bevaka PS Motor, som inte längre har elbilstester.

Jag bevakar följande tidningar/webbplatser med tester av elbilar, som kostar upp till drygt 500 000 kronor, maximalt 549 999 kronor: Auto motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Högsta Växeln och Svenska Dagbladet.

Kia EV3 bygger på samma helelektriska plattform, E-GMP, som Kia EV6, Kia EV9 och Hyundais nya elbilar. Men den har inte deras snabba laddning med 800-voltsystem och hög, flack laddkurva. Kia EV3 ersätter i praktiken Kia Niro och motsvarar närmast Kias laddhybrid Ceed.

Kia EV3 finns i två versioner, Kia EV3 med mindre batteri och räckvidd på 44 mil (standard range) och Kia EV3 LR (long range) med större batteri och räckvidd på 60,5 mil. Kia EV3 LR finns med tre utrustningspaket: EV3 LR, EV3 Plus LR och EV3 GT Line LR. Denna artikel handlar om Kia EV3 och Kia EV3 LR.

Först 2026 kommer en fyrhjulsdriven version av Kia EV3, som också ska få 22-kW-laddning.

Kia EV3 är en halvkombi eller crossover, som Kia kallar suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt och hög markfrigång. Den uppfyller suv-kraven på rimlig motorstyrka (med tvekan), stort bagageutrymme och plats för fem personer.

Motor auto & sport har testat Kia EV3 och Kia EV3 LR. Den ger bilen 5 av 5 poäng, det vill säga “bäst i test”. Moto auto & sport delar inte ut delbetyg i detta test, utan bara ett sammanhållet betyg.

Motor auto & sport sammanfattar sin syn på Kia EV3 och Kia EV3 LR i rubriken, ”Riktigt bra – kanske inte bästa köpet …, och artikelns avslutning, ”Bästa valuta för pengarna får man tveklöst med 43-milsversionen, även om 60-milaren lockar…”.

Svenska Dagbladet har testat EV3 GT Line LR och ger den motsvarande 12,5 av 25 poäng, som vi skrivit om i Kia EV3 kan bättre (241228), Dagens industri ger Kia EV3 LR 19 av 25 poäng, EV3 LR bra alternativ (241115), och Dagens Nyheter ger Kia EV3 LR 17 av 25 poäng, Kia EV3 bra alternativ (241102).

Vi har skrivit 24 artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Kia EV3 kan bättre (241228).

Garantier: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

Priset för Kia EV3 419 900 kronor, för Kia EV3 Long Range 498 300 kronor, för Kia EV3 Plus Long Range 530 300 kronor och Kia EV3 GT Line Long Range är 580 300 kronor. Det mesta ingår i respektive paket.

Auto motor & sport nämner två uttryckliga elbilskonkurrenter till Kia EV3: Tesla Model 3 Long Range och Tesla Model 3 Long Range 4WD samt Volvo EX30 Standard Range och Volvo EX30 Long Range. Tidningen nämner också i förbifarten Citroën e-C3, Fiat Panda, MG4 och Volkswagen ID.3.

Till konkurrenterna hör rimligen också BYD Atto 3, Cupra Born, Škoda Elroq och Volkswagen ID.4.

Jag saknar en del på Kia EV3: version med fyrhjulsdrift, ström från bilen/batteribank (V2L) och dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) i alla versioner/modeller, större främre lastutrymme (frunk), högre dragvikt och snabbare snabbladdning.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV3 och Kia EV3 LR, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd (Kia EV3 LR)
+ bra komfort
+ rymlig, stora utrymmen
+ ”många elbilsfinesser”
+ ”känns modern”
+ ström från bilen/batteribank, V2L
+ förberedd för dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G
+ plug & charge
+ värmepump
+ smart förvärmning av batteriet
+ enpedalsläge och bra regenerering
+ modernt infotainmentsystem
+ många körhjälps- och säkerhetssystem
+ bra utrustningsnivåer
+ renodlad elbilsplattform
+ mycket rymligt baksäte
+ stort bagageutrymme
+ delbart baksäte
+ användbar frunk
+ bra takhöjd
+ komfortabla framstolar
+ välbyggd och trevlig
+ ombonad känsla
+ bra med knappar och reglage
+ tre skärmar som fungerar bra
+ går att ladda ner Spotify
+ går snart att koppla betaltjänst till bilen
+ många körprogram
+ lättsam och trevlig styrning
+ bra adaptiv filhållare
+ bra filhållningssystem
+ bra fjädring
+ tyst
+ bra åkkomfort
+ känns som en stor bil
+ sju års garanti

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– delvis plastig
– dyr (Kia EV3 LR)
– framhjulsdrift
– inte lika intuitiva skärmar som Tesla
– dålig navigation
– vindrutan långt fram
– relativt långsam acceleration
– okänslig styrning
– synd att basversionen inte finns med utrustning Plus
– inte konkurrenskraftig privatleasing

Kia EV3 får 5 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Kia EV3 får full pott!

Testet publicerades i Auto motor & sport nr 1, 2025 (bakom betalvägg.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *