Uppgraderingarna av elbilar kommer på löpande band. Extra intressant blir det med uppgraderingar av befintliga elbilar, som fått bra omdöme. Kinesiska MG S5 EV är en sådan.

MG står för ”Morris Garages” och är ett anrikt brittiskt märke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG genom bolaget SAIC Motors och gjorde MG till en av Kinas största biltillverkare. SAIC gjorde om märket i grunden – märket i fronten är det enda som påminner om arvet.

År 2021 blev MG ett elbilsmärke på den europeiska marknaden. Eldrivna suven MG ZS EV gjorde succé i Sverige med till en början mycket lågt leasingpris, 1 990 kronor per månad. Sedan har MG kommit med många elbilar. Nu kommer MG ZS EV i en uppgraderad version, MG S5 (vi skippar här tillägget ”EV”). I Kina heter modellen MG ES5.

MG hör till kategorin billiga elbilar. Frågan är hur billig. I Kina kostar MG S5, som Vi Bilägare testar, cirka 200 000 kronor. I Norge är priset 289 900 norska kronor exklusive moms. Det indikerar ett pris i Sverige på cirka 365 000 kronor men det kan också bli cirka 100 000 kronor högre, det vill säga cirka 465 000 kronor.

Vi har skrivit 16 artiklar på Jörgensval.se om MG:s elbilar, där den sista med länkar är MG4 XPower bra liten suv (231217).

MG S5 bygger, till skillnad från föregångaren, på en renodlad elbilsplattform, Modular Scalable Platform, MSP, samma som för MG 4. Tillverkningen sker i Kina.

MG S5 finns i två versioner: räckvidd på 46,5 mil med NCM-batteri (Long Range) och 34 mil med LFP-batteri (Standard Range). Bilen finns med två utrustningsnivåer: Comfort och Luxury.

Denna artikel handlar om MG S5 Long Range Luxury.

Tidningen Vi Bilägare har testat MG S5 Long Range Luxury. Tidningen kallar testet ”provkört”, där den inte ger några poäng. Omdömet om bilen blir, som vi tolkar det, ett klart tummen upp – med reservation för priset. Lansering är planerad till september 2025.

Vi Bilägare sammanfattar sin syn på MG S5 Long Range Luxury i rubrik, “Så mycket bättre”, och avslutande brödtext, ”… ett tydligt steg framåt jämfört med märkets tidigare modeller”.

Bilen är, enligt MG, en suv. Den uppfyller suv-kraven i form av kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och rejält bagageutrymme. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift och dragkrok med rejäl dragvikt (är bara 750 kilogram). Frågan om markfrigång går inte att få svar på.

Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, inget besked om rostskydd eller lack, batteri sju år eller 15 000 mil.

Pris för MG S5 Long Range Luxury är ännu inte klart.

Vi Bilägare nämner fyra direkta konkurrenter till MG S5 Long Range Luxury: BYD Atto 3, Hyundai Kona, Kia EV3, Škoda Elroq ”med flera”.

Till konkurrenterna hör rimligen också Citroën ë-C3, Kia EV3, kommande Suzuki eVitara 61 kWh AWD, kommande Toyota Urban Cruiser och någon bil från Volkswagen.

Jag saknar en del på MG S5 Long Range Luxury: Plug & charge och/eller autocharge, frunk, nätuppdatering (OTA), taklast, högre dragvikt och pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från MG S5 Long Range Luxury som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ fysiska knappar för väsentliga funktioner
+ liten vändradie
+ sjuårig nybilsgaranti
+ renodlad elbilsplattform
+ bra fjädringskomfort
+ bra motorstyrka, ”bilen känns rapp”
+ högre inredningskvalitet än tidigare
+ bra mediaskärmsmenyer
+ stols- och rattvärme, värmepump
+ mittkonsol med mugghållare och induktionsladdning
+ rymligt baksäte
+ bra lastvolym

På minussidan:
– högt ljud, vindbrus i höga farter
– låg dragvikt
– saknar fyrhjulsdrift
– tröttsamma varningsljud för mycket
– vissa funktioner (motoreffekt och styrningströghet) med minimala skillnader

MG S5 Long Range Luxury får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på MG S5 bra uppgradering!

Testet publicerades i Vi Bilägare 19 maj 2025 (bakom betalvägg).

Foto: MG