Hur står sig uppgraderingar av befintliga elbilar, som fått bra omdöme? Nya kinesiska MGS5 EV är en sådan, och omdömet är gott. Men den är delvis en helt ny bil och i vågskålen finns också ägaren: kinesiska staten.

MG står för ”Morris Garages”; det har inget med sitt anrika brittiska märke att göra mer än logotypen. År 2007 köpte kineserna MG genom bolaget SAIC Motors, gjorde MG till en av Kinas största biltillverkare och gjorde om märket i grunden.

År 2021 blev MG ett elbilsmärke på den europeiska marknaden. Eldrivna suven MGZS EV gjorde succé i Sverige. Nu kommer MGS5 EV, som ersätter MG5 och MGZS; den är alltså mer än en uppgraderad version av MGZS. MG är det överlägset största kinesiska elbilsmärket i Sverige.

Bilen finns för leverans i Sverige.

Ägare är kinesiska staten.

Tillverkningen för den europeiska och globala marknaden sker i Ningde, Fujianprovinsen, Kina.

MGS5 bygger på en renodlad elbilsplattform, Modular Scalable Platform, MSP.

Den delar plattform med MG4.

MGS5 finns i två versioner i Sverige: MGS5 EV Standard Range med räckvidd på 34 mil och MGS5 EV Long Range med räckvidd på 46,5 mil. Bilen finns med två utrustningsnivåer: Comfort och Luxury (bara Long Range). Denna artikel handlar om MGS5 EV Luxury Long Range.

MG hör till kategorin billiga elbilar, men kostar ändå betydligt mer än i Kina.

Tidningen Teknikens Värld har testat MGS5 EV Luxury Long Range. Tidningen kallar testet ”provkörd!”, där den inte ger några poäng. Omdömet om bilen blir, som vi tolkar det, ”tummen upp”.

Teknikens Värld sammanfattar sin syn på MGS5 EV Luxury Long Range i rubrik, “Nya Svensson-elbilen? Nästa hemtjänst-elbil?”, och artikel, ”Vill man ha en vettig elbil till ett förhållandevis lågt pris där man får mycket bil för pengarna, då är det kanske en MGS5 EV man ska ha. Och även om den är dyrare så är det Luxury man ska ha.”

Vi har skrivit 17 artiklar på Jörgensval.se om MG:s elbilar, där den sista med länkar är MG S5 bra uppgradering (250521).

Vi Bilägare har testat MGS5 EV, som vi skrev om i artikeln MG S5 bra uppgradering (250521), där den inte får poäng eller betyg.

Bilen är, enligt MG, en suv. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift, dragkrok med rejäl dragvikt (har 750 kilogram), markfrigång (cirka 15 centimeter) och terrängfordonsegenskaper. Den uppfyller suv-kraven i form av kraftfull motorstyrka, plats för fem personer, rejält bagageutrymme och hög sittställning.

Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

Pris för MGS5 EV Luxury Long Range från 439 990 kronor, MGS5 EV Comfort Long Range från 409 990 kronor och MGS5 EV Comfort Standard Range från 379 990 kronor.

Teknikens Värld nämner två direkta konkurrenter till MGS5 EV Luxury Long Range: Kia EV3, ”Också dyrare än MGS5, men betydligt längre räckvidd, snabbare laddning, dock något mindre i storleken. Men en testvinnare som anses prisvärd. Pris: 508 300 kronor.”; Škoda Elroq 60, ”Något dyrare än MGS5, men också lite större bagageutrymme och kan fås med mer utrustning. Har bättre prestanda, räckvidd och laddning. Pris 479 900 kronor.” 

Till konkurrenterna hör rimligen också BYD Atto 3, Citroën ë-C3, Hyundai Kona och Volkswagen ID.4.

Jag saknar en del på MGS5 EV Luxury Long Range: alternativ med fyrhjulsdrift och högre markfrigång om den ska kalla sig för suv, frunk, nätuppdatering (OTA), högre dragvikt, högre maxlast och lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från MGS5 EV Luxury Long Range som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rattvärme, Apple carplay, Android auto och annat premium redan i basutförande
+ fin interiör
+ ”trevligare materialval än vi är vana vid i MG-bilar”
+ stor pekskärm
+ bra bagageutrymme
+ bra invändigt utrymme
+ rymligt baksäte
+ många återförsäljare och serviceanläggningar
+ bra app
+ trådlös laddning
+ bra förvaringsfack
+ förarstol med elektrisk inställning
+ bra justerbarhet av ratten
+ värmepump
+ elbaklucka
+ 360-graderskamera 
+ lättnavigerade menyer
+ personanpassade varningar och hjälpmedel
+ högsta betyg i Euro Ncap
+ bra med manuella reglage

På minussidan:
– ingen frunk
– dålig växelväljare
– bara en laddplats i baksätet
– passagerarstol saknar elektrisk inställning
– stötig fjädring i låga hastigheter
– gungig fjädringseffekt i höga hastigheter
– högt däckbuller och vindbrus
– lite långsam skärm
– bromskraftsåtervinningen och enpedalsläge fungerar dåligt

MGS5 EV Luxury Long Range får inga poäng i testet.

Testet publicerades i Teknikens Värld, nummer 21, 2025 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på MGS5 EV bra val!

Foto: MG