Volvo har varit sena på elbilsbollen. När bolaget äntligen kom med två mindre bilar i 40-serien rosade de inte marknaden. När Volvo presenterade sitt flaggskepp Volvo XE90, var det cirka 15 månader före beräknad leveransstart – som nu blivit försenad med ett kvartal eller två. Det ser alltså inte så bra ut för Volvo personvagnar. Men nu kommer en uppgradering, Volvo C40 och Volvo XC40, som ser riktigt bra ut.
Volvo har mycket högt ställda mål för eldriften. År 2025 ska alla Volvos bilar vara elektrifierade. År 2030 ska Volvo bara sälja elbilar. Jag har svårt att förstå hur Volvo ska nå målen.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Dagens PS Högsta växeln har testat uppgraderade Volvo C40 och Volvo XC40, som den ger goda omdöme, kanske inte ”bäst-i-test”, men klart bättre än föregångarna. Sajten summerar om C40 och XC40: De ”har fått sig en rejäl uppdatering under skalet, och en tidigare bra bil men som inte levererade på exakt alla punkter gör nu det”.
Bilarna som Volvo uppgraderar är: bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range (ER) och fyrhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Twin Motor samt bakhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), Volvo XC40 Recharge Single Motor ER och fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Twin Motor. I artikeln använder vi förkortningar för de långa namnen, där vi utelämnar ”Recharge” och förkortar ”Extended Range” till ”ER”.
Priset för fyrhjulsdrivna Volvo C40 Twin Motor är från 669 000 kronor och för Volvo XC40 Twin Motor 651 000 kronor samt för bakhjulsdrivna Volvo C40 Single Motor ER från 629 000 kronor och Volvo XC40 Single Motor ER från 611 000 kronor.
Dagens PS Högst växeln nämner inga konkurrenter till Volvo C40 och XC40.
I sammanställningen nedan utgår jag från fyrhjulsdrivna Volvo C40 Twin Motor och XC40 Twin Motor, med några kommentarer specifikt för tvåhjulsdrivna Volvo C40 ER och Volvo XC40 ER, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bakhjulsdrift på tvåhjulsdrivna versionen
+ mycket bra räckvidd
+ bra effekt, pigg
+ bra vridmoment
+ tyst, bra ljudisolering
+ mycket bra stötdämpare
+ ”solid byggkvalitet”
+ inga sladdande tendenser, inget hjulspinn
+ ullklädsel som läckert substitut till läder
+ ”bra upplevelse på alla punkter”
På minussidan:
– ingen renodlad elbilsplattform, utan kombinationsplatform
– plattform och modeller med några år på nacken
– liten skärm
– inte särskilt nydanande bil
Bilden visar Volvo XC40 Single Motor.
Volvo C40 och Volvo XC40 får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerade på Dagens PS Högsta växeln 24 maj 2023!
Läs hela artikeln på Volvo C40 och XC40 i bra uppgraderingar!
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars