Tre kinesiska märken – BYD, Nio och Xpeng – kommer starkt i premiumsegmentet för elbilarNu har Nio kommit med en medelstor premiumsedan, Nio ET5, en bra men dyr modell.

Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Nio – liksom BYD, Xpeng och även andra kinesiska tillverkare – kopierar och utvecklar Teslas modeller. Men de vill också ta upp konkurrensen med etablerade premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo samt också med små aktörer som Polestar.

Med den nya modellen har Nio tre modeller i Sverige: sedanerna Nio ET5 och Nio ET7 samt suven Nio EL7.

Nio skiljer sig på flera punkter från andra biltillverkare: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på fem minuter på särskilda batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batterier (batterier finns på 75 kWh, 100 kWh och snart 150 kWh) samt en miljö med Niohus (visningsrum, kafé, barnpassning, bilhantering med mera) och varor som lockar till mer än bilköp.

I Sverige har Nio batteribytesstationer på fyra platser: Varberg, Mantorp, Kungälv och Mariestad. Totalt har Nio 15 stationer i Europa. I ett pressmeddelande (11 maj 2023) säger Nio att vid årsskiftet kommer ”ytterligare en mängd nya stationer att vara i drift i Sverige och i Europa”, dock utan att ange hur många och var. Enligt Svenska Dagbladet, som talat med Nios Sverigechef, ska de bli flera hundra inom några år.

Svenska Dagbladet har testat Nio ET5, som den på något ställe kallar Nio NT5, och ger den gott omdöme. Den får dock bara 25 av 36 poäng och inte full pott inom någon kategori. Ekonomin drar ner SvD-betyget, där Nio NT5 bara får två av sex möjliga poäng.

Priset för Nio ET5 är från 556 000 kronor, med köp av 75 kWh-batteri 686 000 kronor och 100 kWh-batteri 796 000 kronor alternativt batterihyra på 1 800 kronor respektive 3 000 kronor per månad.

Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Nio ET5: BMW i4 M50 för 780 500 kronor, ”Dyrast och kortast räckvidd men också den roligaste bilen att köra”; Tesla Model 3 Long range, 587 000 kronor, ”Originalet har bättre laddinfrastruktur men inte samma kvalitetskänsla”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET5 med 100 kW-batteri, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ smidiga batteribyten
+ stilsäker design
+ hög komfort
+ rymlig
+ tekniskt mycket hög nivå
+ lidar-radar för autonom körning
+ bekväm
+ snabb acceleration
+ hyfsat rymlig
+ tyst
+ hög utrustningsnivå
+ bra köregenskaper
+ hög komfort
+ hög säkerhet

På minussidan:
– dyr
– outvecklad röststyrning
– liten öppning till bagageutrymmet
– inte distinkt styrning

Nio ET5 får 25 av 36 poäng i testet.

Testet publicerade i Svenska Dagbladet 20 maj 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Nio ET5 bra men dyr elbil!

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *