Volkswagenfamiljen har – med undantag för Audi – haft stora problem med sina elbilar, men nu början VW-koncernen få saker och ting på plats.

Senaste tillskottet är ID.7, som dock inte finns för leverans än.

VW delar den renodlade elbils-MEB-plattformen med VW:s andra ID-bilar, inklusive ID Buzz, och syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Škoda Enyaq. VW ID.7 kommer som både kombi och sedan, både i två- och fyrhjulsdrivna versioner, den senare kallad GTX. De första modellerna kommer i höst. VW ID.7 är närmast beskriven som en eldriven Passat.

Produktionen kommer att ske i Emden, Tyskland. VW ID.7 finns i två versioner, VW ID.7 Pro och VW ID.7 Pro S.

Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens Nyheter har testat Volkswagen ID.7 Pro S – och gör tummen upp. Tidningen ger den i praktiken bäst-i-test-betyg, 21 av 25 poäng.

Priset för VW ID.7 är inte klart, men sannolikt strax över 600 000 kronor för mindre batteriet och betydligt mer för större batteriet som testet omfattar.

Standardutrustningen är relativt hög; för den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar VW ID.7 Pro S med? DN nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 Pro S, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket hög säkerhet
+ mycket tydlig miljöprofil
+ komfortabel fjädring
+ lång räckvidd
+ stora innerutrymmen
+ bra och stora skärmar med menysystem
+ bra infotainmentsystem
+ rymligt och bekvämt baksäte
+ rymligt bagageutrymme
+ tyst
+ avspänd styrning
+ head-up-display
+ elektriskt styrda luftutsläpp
+ räckvidd på 70 mil WLTP

På minussidan:
– liten förarskärm
– förmodat dyr
– rattknapparna fungerar inte bra
– inte roligt att köra; för fluffig, tung och sävlig i reaktionerna
– dålig instrumentering framför ratten
– polariserande solglasögon fungerar inte med head-up-displayen

VW ID.7 Pro S får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 maj 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Läs hela artikeln på Stark VW ID.7-elbil!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *