Europas största elbilsmässa var i Stockholm 2–4 februari 2024. Många elbilar hade Sverige-, Norden- eller Europapremiär. Det har hänt enormt mycket sedan vi hämtade ut vår första elbil för 6,5 år sedan. Nu finns elbilar med lång räckvidd, dragkrok med rejält dragvikt, fyrhjulsdrift, suvar, transportbilar, cabbar, billiga bilar, många laddare, batterilagring, eldrivna motorcyklar, mopeder, sparkcyklar, cyklar och båtar – ja till och med kombinerad bil och båt.
Elbilsmässan Ecarexpo på Friends arena i Solna gick av stapeln för fjärde gången. Den här gången var det med rekordmånga bilmärken och andra fordon på plats. Det gör Ecarexpo Stockholm till Europas största elbilsmässa, som alltså slår Ecarexpo Oslo i världens största elbilsland. Mässan är inte bara eldrivna fordon, utan också seminarier, cykel- och mopedbana samt provkörning av elbilar.
På årets mässa var nästan alla viktiga elbilsmärken på plats. Mest noterbart var att Mercedes-Benz, Kia och några kinesiska märken inte fanns där.
Här är premiärerna på Ecarexpo:
• Audi Q8 e-tron edition Dakar, en vidareutveckling av Audi Q8, med terrängegenskaper.
• Cadillac Lyric, en stor, lyxig suv. Cadillac återvänder till Europa, nu som elbilsmärke med en fyrhjulsdriven bil.
• Cupra Tavascan, en suv-coupé på MEP-plattformen, som Audi e-tron, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4/ID.5 har.
• Ford Explorer, en suv, kommer i två versioner, Explorer och Explorer Premium.
• Hyundai Ioniq 5 N, med motor på 650 hästkrafter och 0 till 100 kilometer per timme på 3,4 sekunder.
• Lotus Emeya, är en suv på 905 hästkrafter, acceleration 0–100 km/t på 2,78 sekunder, toppfart 256 kilometer per timme.
• Mini Cooper SE, andra generationen av elektriska Mini Cooper med nästan dubblerad räckvidd (402 kilometer WLTP).
• Mini Cooper Countryman, en större version av Mini, därtill med fyrhjulsdrift.
• MG Cyberster, den första rena cabrioleten med eldrift, återför kinesiska MG till sitt brittiska arv: sportbilar/roadster.
• Polestar 4, en suv-coupé – utan bakruta; en kamera visar en bättre bild av vad som finns bakom bilen än en backspegel.
• Renault Scenic, en något högre och rymligare variant av Renault Mégane E-Tech.
• Smart #3, en suv-coupé med möjlighet till fyrhjulsdrift, 428 hästkrafter och acceleration på 3,7 sekunder.
• Volkswagen ID.Buzz lång version, jämfört med ID.Buzz är den längre, har större batteri, räckvidd och fyrhjulsdrift (GTX).
• VW ID.2all, enda konceptbilen på premiären, bygger på ny elbilsplattform (MEB entry), ska kosta under 25 000 euro.
Det fanns gott om spännande eldrivna fordon på mässan. Ett av dem som stack ut rejält var helsvenska amfibiebilen Craftcart (bilden), en bil för två personer, registrerad som moped (max 45 kilometer per timme), vilken enkelt blir en eldriven båt.
Jag återkommer med artiklar, som har anknytning till mässan.
Läs hela artikeln på Många nyheter på elbilsmässa!
Text och foto:
Jörgen Bengtson