Lyx- och sportbilstillverkarna har varit sena i elektrifieringen. Lotus är en av dem. Men nu har Lotus Eletre gjort svensk entré.
Lotus är inte känd för att bygga suvar. Men precis som alla andra märken, har Lotus hakat på den trenden. Lotus är mer eller mindre synonymt med låga och lätta sportbilar. Nu kommer bolaget med en eldriven jättesuv, som väger över 2,5 ton. Senare kommer ytterligare elbilar: en mindre och billigare suv samt en mer renodlad sportbil.
Lotus har genomgått flera ägarskiften sedan grundaren, britten Colin Chapman, avled 1982: General Motors (GM) köpte bolaget 1986, sålde det till ACBN Holdings 1993, som sålde till Proton 1996, som sålde till Geely 2017.
Lotus Eletre har en renodlad elbilsplattform, EPA. Det är alltså inte samma SEA2, som är gemensam för Geelykoncernens bilar Volvo, Zeekr och Smart.
Lotus kallar Lotus Eletre för suv, vilket den också är i kraft av fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, stort bagageutrymme och möjlighet till dragkrok med hög dragvik.
Lotus Eletre finns i tre versioner: Lotus Eletre, Lotus Eletre S med drygt 600 hästkrafter och acceleration 0–100 kilometer per timme på 4,5 sekunder samt Lotus Eletre R med 900 hästkrafter och acceleration på 2,95 sekunder, vilket gör den till världens snabbaste tvåmotoriga suv. Den här artikeln handlar om Lotus Eletre S.
Jag har skrivit en artikel om Lotus elbilar på Jörgensval.se: Lotus Eletre – bra men dyr (2 februari 2024).
Högsta växeln har testat Lotus Eletre S som förseriebil och ger den 3 av 5 poäng. Vi tolkar betyget som godkänt, men inget ”tummen upp”. Högsta växeln ger inga kategoribetyg, utan bara ett samlat betyg i halva steg. Högsta växeln jämför Lotus Eletre med Porsche Cayenne: ”vardagsvänliga bilar med ett anrikt sportbilsemblem i nosen, och på så sätt möjliggöra fortsatt tillverkning av de sportbilar som märket förknippas med”.
Högsta växeln summerar sitt omdöme i slutet av testet: ”Lotus Eletre ger ett övertygande smakprov på vad Lotus kan komma att stå för i framtiden, men upplevs inte som helt och hållet färdigutvecklad.”
Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
Priset för Lotus Eletre är från 1 192 200 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält. Den testade versionen kostar 1 681 600 kronor.
Högsta växeln nämner en uttrycklig elbilskonkurrent till Lotus Eletre: Porsche Cayenne. Rimligen finns det också några andra konkurrenter: Mercedes EQS SUV, Tesla Model Y Plaid, Tesla Model X Plaid och Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lotus Eletre S, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket goda köregenskaper, bra väghållning
+ mycket snabb acceleration
+ hög komfort
+ hög byggkvalitet, nästan i nivå med Porsche
+ väl fungerande vindrutevisning (head-up-display)
+ ljusradar (lidar)
+ mycket snabb supersnabbladdning
+ lätt insteg
+ stort bagageutrymme
+ mycket bra luftfjädring
+ ”exceptionellt tyst kupé”
+ sportig trots hög vikt
+ ”döljer sin vikt bättre än alla andra elsuvar”
+ direkt och exakt styrning
+ bra bromsar
+ mjukvaruuppdatering över nätet (OTA)
På minussidan:
– buggar som att farthållare och automatisk avbländning inte fungerar
– infotainmentsystemet är dåligt översatt till svenska
– röstassistenten fungerar inte
– ”bitvis illa genomtänkt”
– smaklöst formspråk
– för många funktioner är ”gömda i en touchplatta på instrumentbrädan”
– nyckeln är ett kort och inte fjärrkontroll, som dessutom avmagnetiserades under testet; fjärrkontroll ska komma
– tung
– bagageluckan går inte att öppna högt
– elektrisk styrning, som är sämre än Lotus traditionella, hydrauliska styrning
Lotus Eletre S får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 21 januari 2024.
Bilden är från Ecarexpo i Solna 2 februari 2024.
Läs hela artikeln på Lotus Eletre godkänd men ofärdig!
Text och foto:
Jörgen Bengtson