MG Cyberster är den kinesiska biltillverkarens första elektriska cabriolet – och världens första riktiga elcabb. Denna roadster är byggd på en renodlad elbilsplattform. Den ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform.

MG står historiskt för ”Morris Garages”, ett anrikt brittiskt bilmärke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare, SAIC. MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.

MG har en bred uppsättning modeller. MG är enda kinesiskt ägda bolag, som gjort rejält elbilsavtryck i Europa.

MG Cyberster finns i två versioner: tvåhjulsdrivna MG Cyberster Luxury Single Motor och fyrhjulsdrivna MG Cyberster GT Dual Motor. Denna artikel handlar om MG Cyberster Luxury Single Motor.

MG Cyberster är en cabb med elektriskt tak, med en öppnings- och stängningstid på 15 sekunder. Taket går att öppna/stänga i hastigheter upp till 48 kilometer per timme.

MG har många syskonmodeller: MG3, MG4, MG5, MG ZS, MG HS och MG Cyberster.

Vi har skrivit 15 artiklar om MG:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är MG4 XPower bra liten suv (17 december 2023).

Dagens industri har testat MG Cyberster Luxury Single Motor, som den kallar MG Cyberster Long Range, och ger den 18 av 25 poäng. Betyget är väl varken tummen upp eller ner, även om tidningen är mycket positiv till denna sportbil. Dagens industri delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla samt mittenbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.

Dagens industri sammanfattar sin syn på MG Cyberster Luxury Single Motor i rubriken, ”Hatten av för MG – vilken karaktär!”. Men tidningen säger också i testet att bilen inte är ”någon körmaskin på samma sätt som en roadster från BMW eller Porsche”.

Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack tre år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

Priset för MG Cyberster Luxury Single Motor är från 799 900 kronor och för MG Cyberster GT Dual Motor från 849 990 kronor. Det mesta ingår i respektive pris.

Jag saknar en del på MG Cyberster Luxury Single Motor: plug & charge eller autocharge, nätuppdatering (OTA), främre lastutrymme (frunk) och snabbare snabbladdning.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till MG, alla fossilbilar: BMW Z4, ”Härlig motor och BMW:s lilla öppna bil går fortfarande att få med manuell låda.”; MG MGB, ”Föregångaren – en klassisk brittisk roadster med massor av charm.”; Porsche 718 Boxster, ”En av Porsches bästa modeller, snart även som elbil.”

I sammanställningen nedan utgår jag från MG Cyberster Luxury Single Motor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”stark karaktär”
+ saxdörrar som öppnas uppåt och framåt
+ dörrar som öppnas elektroniskt och stannar om något är i vägen
+ ombonat med fina material
+ hög kvalitetskänsla
+ tyst
+ ”turbulensen i kupén hålls väl i schack”
+ goda köregenskaper
+ batteriet hjälper till att ge bilen låg tyngdpunkt
+ bra sportstolar
+ snabb styrning
+ snabb acceleration
+ bilmärke med högt självförtroende
+ prisvärd

På minussidan:
– svårt få till låg sittposition
– personer över cirka 185 centimeter får problem med vinddrag
– något långsam snabbladdning (144 kW)

MG Cyberster Luxury Single Motor får 18 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på MG Cyberster första elcabben!

Testet publicerades i Dagens industri 1 november 2024 (bakom betalvägg).

Test och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *