Škoda Elroq må vara en prisvärd liten elbil från VW-koncernen, men den är dyr med tillval, som kunderna gärna vill ha.
Tjeckiska Škoda Elroq delar helelektriska plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) med syskonet Audi, Cupra/Seat och Volkswagen (VW). Men med Elroq utmanar den koncernsyskonen, som inte har någon motsvarande modell, som Škoda kallar kompakt elsuv.
Škoda Elroq finns i tre modellversioner: Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). Till dessa kommer olika utrustningspaket – City, Element, Clever och Plus – samt specialversion Sportline. Den här artikeln handlar om Škoda Elroq 85, oklart med vilket utrustningspaket.
För den som är van vid fossilbilar, är Škoda Elroq en elektrisk motsvarighet till Škoda Karoq.
Škoda Elroq håller fast vid Škodas profil på praktiska lösningar. Bilen har paraplyer i dörrarna, inbyggd isskrapa, nätväska för laddkablar i bagageutrymmet, hängmatta i bagageutrymmet för lösa saker, mobiltelefonfickor och flera smarta förvaringsfack.
Vi har haft elva artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Škoda Elroq 85 för dyr (250201).
Vi Bilägare har testat Škoda Elroq 85 i något tidningen kallar ”Provkört”, där den inte ger betyg. Vi tolkar tidningens omdöme som inte godkänt betyg.
Vi Bilägare summerar i rubriken, “Rymlig men kostsam”. I ingressen skriver tidningen: ”Skodas bidrag är en mogen bil med goda utrymmen, välkänd teknik och en prislapp farligt nära klassen ovanför.”
Dagens Nyheter har tidigare testat Škoda Elroq 85 Sportline, som vi skrev om i artikeln Škoda Elroq 85 för dyr (250201), där den får 16 av 25 poäng. Dagens industri har också testat Škoda Elroq 60, som vi skrev om i Skoda Elroq ganska bra (250110), där den får 18 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, som vi skrev om i Škoda Elroq bra alternativ (241212), där den får motsvarande 20 av 25 poäng.
Škoda kallar bilen en suv, vilket den inte är. Den blir suv med fyrhjulsdrift, som är utlovad till andra halvåret 2025 med Škoda Elroq 85x, och helst dragkrok med högre dragvikt. Škoda Elroq 85 uppfyller i övrigt suv-kraven: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (18,6 centimeter). Dragkrokens låga dragvikt gör att den inte uppfyller suv-kraven.
Här är fakta om Škoda Elroq 50/60/85:
√ Škoda kallar den kompakt suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 170/204/286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 310/312/545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 145/165/175 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 25/25/28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge; har inte autocharge men lär vara på gång.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 55/63/82 kilowattimmar, kWh, och netto 52/58/77 kWh.
√ Blandad körning 1,58–1,63/1,58–1,73/1,52–1,66 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 37/40/56 eller 58 mil WLTP.
√ Toppfart 160/180/180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9/8/6,6 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 874/1 874/2 044 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 478/479/531 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 470 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 580 l.
√ Utrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt sannolikt 1 000/1 000/1 200 kg.
√ Taklast sannolikt 75 kg.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 449 x 188/215 x 161–166 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt två år med fria mil.
√ Garantier: nybil två, med förlängd garanti tre år och 10 000 mil samt fyra år och 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor, Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor och Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor. Högre utrustningspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Vi Bilägare nämner fem konkurrenter till Škoda Elroq 85, utan att nämna vilken modell av respektive bil: Alfa Romeo Junior, Hyundai Kona, Kia EV3, Mini Countryman och Volvo EX30.
Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, VW ID.3/ID.4 och Zeekr X samt kanske större modellen av Škoda, Škoda Enyaq.
Jag saknar en del på Škoda Elroq 85: lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), värmepump i alla modeller (ingår i Škoda Elroq 85) och lägre pris på tillvalspaket.
I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 85, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra utrymmen
+ stort och lättlastat bagageutrymme
+ rymligt baksäte
+ lång räckvidd
+ bra snabbladdning
+ utfällbar dragkrok standard
+ välkänd teknik
+ funktionell instrumentpanel framför ratten
+ bekväm även på dåligt underlag
+ mycket bra elektroniskt justerbar stötdämpare (DCC)
+ låg förbrukning
+ stor och ”hyfsat lättanvänd pekskärm”
+ ”små praktiska finesser”
På minussidan:
– dyr
– dyra tillbehör
– dålig känsla i styrningen
– loj upplevelse bakom ratten
– inte ”på hugget” mot vägen
– stötig dämpare utan DCC på ojämn väg
– högt vägljud
– något högt golv i baksätet
Škoda får inga poäng i testet, som tidningen kallar ”Provkört”.
Testet publicerades i Vi Bilägare 5 mars 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Škoda
Artikeln publicerad 9 mars 2025