Volkswagens ikoniska buss, som mest är känd som campingbuss, har kommit i en ny, eldriven version, Volkswagen ID. Buzz Pro. Nu finns den även i en version för hantverkare, ID. Buzz Cargo. Denna transportbil eller skåpbil har alla förutsättningar att bli en populär van, bara den kommer rimligt snabbt ut på marknaden.
Retrostuket genomsyrar designspråket men allt är nytt i bilen förutom designspråk och historia. Dagens Nyheter har testat minibussen för hantverkare och säger redan i rubriken. ”Volkswagens transportbuss blir tuff för konkurrenterna”.
Bussen finns ännu inte för leverans, men preliminärt kommer det på svenska marknaden runt årsskiftet 2022–2023, enligt VW. Enligt kontakt med lokal återförsäljare dröjer hantverksbilen ytterligare ett år, till början av 2024.
Volkswagen ID. Buzz Cargo delar helelektrisk plattform (MEP) med motsvarande personbilar från Audi, Seat (Cupra), Škoda och Volkswagen (inklusive ID. Buzz), även om den här är modifierad.
Här är lite fakta om Volkswagen ID. Buzz Cargo med bakhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 82 kWh och räckvidden 40,2 mil. Förbrukningen är 2,22 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 10,2 sekunder och toppfarten 145 kilometer per timme.
Bagagevolymen är på 3 900 liter, 123 centimeter på bredden och 220 centimeter på längden, med plats för två EUR-lastpallar; dessutom finns en lucka i väggen bakom passagerarstolen, så man kan stuva in längre rör eller liknande. Senare kommer bussen i modell med 25 centimeter längre hjulbas och större lastvolym. Lastvikten är på 648 kilogram. Bilen saknar främre bagageutrymme (”frunk”).
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 000 kilogram. Bilen kommer sannolikt framöver med fyrhjulsdrift, som bör få högre dragvikt.
Volkswagen ID. Buzz Cargo har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans och parkeringshjälssystem.
Priset är från 611 250 kronor inklusive moms; miljöbonus betalas ut.
DN nämner inga specifika konkurrenter till Volkswagen ID. Buzz Cargo, men talar om äldre Toyotas och kommande Maxus motsvarigheter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID. Buzz Cargo med bakhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ design
+ bra lastutrymme
+ praktiska packväskor på väggarna
+ flexibla alternativ med dörrar
+ möjligt tillval med stor skärm
+ armstöd på båda sidor av förarstolen
+ djupa framsäten
+ modern teknik
+ parkeringshjälpssystem
+ mjuvaruuppdatering av bilen över nätet (OTA)
På minussidan:
– dålig räckvidd
– låg maxlast
– supersnabbladdning på 170 kW
DN utdelar inga poäng för ID. Buzz Cargo i detta test.
Läs gärna artikeln om ID. Buzz Pro, jorgensval.se/bra-vw-buss-pa-el, där många av omdömena även är giltiga för ID. Buzz Cargo.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 8 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 9 oktober 2022