Nio är ett spännande kinesiskt elbilsföretag med många innovativa grepp. Den tar sikte på Tesla och europeiska premiummärken. Senaste tillskottet är kombin Nio ET5 Touring.

Nio skiljer sig på flera punkter från andra biltillverkare: företaget erbjuder batteri som en tjänst, batteribyten på under fem minuter på särskilda batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batterier (batterier finns på 75 kWh, 100 kWh och snart 150 kWh), snabb produktutveckling (18 månader för Nio ET5 Touring) samt en miljö med Niohus (visningsrum, kafé, barnpassning, bilhantering med mera) och varor som lockar till mer än bilköp.

I Sverige har Nio batteribytesstationer på snart åtta platser.

Svenska Dagbladet har testat Nio ET5 Touring och gör tummen upp, men ger den inte högsta betyg. Den får bara full pott (sex poäng) i kategorin säkerhet, näst högsta betyg (fem poäng) i motor/växellåda, miljö och helhet, mellanbetyg (fyra poäng) i köregenskaper och lägsta betyg (tre poäng) i ekonomi.

SvD summerar: ”Flera värden växer fram efter en tid bakom ratten. Den är trivsam och att resa långt med batteribyten är faktiskt mindre stressande (om man inte bor norrut) än att leta laddstolpar.”

Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET7 utmanar Tesla S (12 augusti 2023), Nio ET5 bra med dyr (1 juli 2023), Nio ET5 bra men dyr elbil (20 maj 2023), Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Grundpriset för Nio ET5 Touring är 576 000 kronor. Sedan tillkommer antingen batteriköp för 130 000 kronor (75 kWh) eller 240 000 kronor (100 kWh) alternativt batterihyra per månad för 1 800 kronor (75 kWh) eller 3 000 kronor (100 kWh). Det finns tillbehör, som ökar priset.

SvD nämner två specifika konkurrenter: Porsche Taycan Sport Turismo för 1 080 000 kronor och MG 5 för 495 000 kronor. Men tidningen pekar också på konkurrenterna Audi A6 Avant, BMW i5 och Tesla Model 3.

På plussidan:
+ snabb acceleration
+ bra inställningsmöjligheter
+ ”marknadens snyggaste växelspak”
+ batteribyten som möjliggör byte mellan större och mindre batterier samt mycket snabb ”laddning”
+ textilier från återvunna petflaskor
+ ”fin, trygg och stabil väghållning”
+ god komfort
+ tyst
+ mycket hög säkerhet med bland annat lidar (ljusradar)
+ ”stilfull, påkostad och trivsam kupé”
+ snygg form
+ tredelat baksäte
+ praktiska finesser i bagageutrymmet som lastögla och löstagbar ficklampa med rött varselljus
+ panoramaglastak som går att dimma
+ relativt bra röststyrning men inte lika bra som Volvo och Tesla
+ hög takhöjd i baksätet
+ välbyggd
+ hög utrustningsnivå
+ ”bra balans mellan minimalism och funktionalism”

På minussidan:
– ingen fyrhjulsstyrning
– sämre fjädring än i tyska premiumbilar
– dålig bakåtsikt
– långsam snabbladdning
– dålig lastförmåga
– trångt baksäte med lång person i framsäte

Svenska Dagbladet ger Nio ET5 Touring 28 av 36 poäng i tester.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 28 oktober 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Nio ET5 Touring bra men dyr!

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *