Den kinesiska elbiltillverkaren Nio har ett helt nytt koncept för elbilar. De två första elbilarna att nå Norden och världen är Nio ET7 och Nio ES8, som båda fanns på Nordic EV Summit i Oslo 10–11 november 2021.

Nio har ett annat sätt att se på elbilar än andra tillverkare. Nio känns lite som Tesla, en ny aktör som ändrar spelreglerna för elbilar.

På papperet är Nio ES8 en relativt ordinär SUV, men så kommer den norska verkställande direktören, Marius Hayler, med bomben:

– Vi bygger en totalt ny infrastruktur kring bilen, säger han.

Vad innebär då det?
• hemmaladdare som följer med alla bilar
• eget snabbladdningsnätverk
• utbytbara batterier som tar fem minuter att byta på särskilda batteribytesstationer
• möjlighet att köpa eller hyra batterier
• möjlighet att uppgradera till större batterier
• tjugo batteribytesstationer före utgången av 2022 i Norge
• visningsrum som är mer av vardagsrum med sittgrupper och lekområde, som ska växa från en till fem i Norge under 2022
• app som är mer livsstil än bilapp, som säljer mycket mer än bilkontroll – 2,5 miljoner användare i Kina på 150 000 försålda bilar
• försäljning via egna visningsrum och nätet
• sex säten i grundutförande i tre stolsrader
• tillval: sjunde säte
• flexibelt bagageutrymme: 310/871/1 861 liter
• lokal användargrupp som får frågor och gör inspel redan innan första bilen finns på marknaden

Vän av ordning undrar hur detta ska gå till?

I Kina är Nio på god väg, med 600 batteribytesstationer i dag och 4 000 stationer planerade till 2025. På en batteribytesstation är det möjligt att ”supersnabbladda” snabbare än någon annan kan erbjuda genom att byta batteriet men också att byta till större batteri eller reparera ett batteri om det behövs.

– Användare kommer alltid att ha ett fräscht batteri i bilen, lovar Marius Hayler.

– Vi har utbytbara batterier, som man lätt kan uppgradera efter några år till större batteri eller batteri med högra kapacitet, säger Florian Otto, europeisk kommunikations- och PR-chef.

Den andra bilen som Nio visade i Oslo var en kupéversion, Nio ET7. Den har räckvidd på cirka 70 alternativt cirka 100 mil (NEDC), beroende på batteristorlek. Nio ET7 accelererar från 0 till 100 km/t på 3,9 sekunder.

Många avfärdar kanske Nio som ett av flera kinesiska lycksökarbolag. Så kan det naturligtvis vara, men det kan också vara så att kinesiska bilbolag håller på att göra entré på europeiska och internationella marknader, som motsvarar det som japanska och senare koreanska bilföretag gjorde. Nio är inte heller ett inåtvänt kinesiskt bilag: tillverkning i Kina, forskning i Kalifornien, motorutveckling i Storbritannien, design i Norge och marknad med start i Norge.

Läs mer på https://jorgensval.se/nio-andrar-spelplanen!

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *