Opel har en ärofull historia med elbilar men har hamnat på efterkälken sedan det blev franskt. Opel Ampera-e kom 2017, hade lång räckvidd och fick gott omdöme. Men introduktionen sammanföll med att GM sålde Opel till fransmännen och i praktiken drog tillbaka Opel Ampera-e.

I USA var Opel Ampera-e känd som Chevrolet Bolt.

Opel är historiskt ett tyskt bilmärke, grundat 1862 av Adam Opel. Det blev 1929 en del av amerikanska General Motors. GM sålde 2017 Opel till franska Groupe PSA. I dag är en Opel en del av koncernen Stellantis, som i huvudsak är fransk men också har italienska, amerikanska och tyska rötter. Opel har kvar sitt huvudkontor i tyska Rüsselsheim. Opel har ambitionen att vara ett helt elektriskt märke i Europa år 2028.

Modellen Astra är Opels bästsäljande kompaktbil. Nu finns den även som renodlad elbil. Den är byggd på en kombinationsplattform (PSA EMP2) och inte renodlad elbilsplattform. Opel Astra Electric kommer inom kort som kombi med modellen Astra Sports Tourer Electric.

Dagens PS Motor har testat bilen och ger den 4 av 5 poäng, med reservation – som kan påverka betyget uppåt och nedåt – för priset. Sajten summerar testet: ”Opel Astra Electric håller vad den lovar. Den är modern, trevlig att köra och välutrustad. Med rätt pris kommer den att bli ett attraktivt val för elbilister …”.

Jag har skrivit en artikel om Opels elbilar på Jörgensval.se: Hygglig Opel Astra Electric (7 oktober 2023).

Priset för Opel Astra Electric är ännu inte klart i Sverige. I Tyskland kostar den från 40 000 euro, vilket tyder på ett pris närmare 500 000 kronor i Sverige. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen betydligt dyrare.

Dagens PS Motor nämner ingen specifik konkurrent till Opel Astra Electric.

I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Astra Electric, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ modern, stilren design
+ tyst även i motorvägsfart, både i vägljud och vindljud
+ bekväm
+ ”autobahnproof”: toppfarten på 170 kilometer i timmen och stabil även i höga motorvägsfarter
+ förutsägbar, trevlig körupplevelse
+ ”lagom sportig” körupplevelse
+ responsiv, särskilt i stadstrafik
+ lätt styrning
+ liten vändradie
+ välutrustad
+ bra kvalitet på interiören

På minussidan:
– ”inte särskilt upphetsande”
– lägre toppfart än bensinversionen (210 kilometer per timme)
– klen motorstyrka och acceleration
– ingen enpedalskörning
– körriktningsvisare och torkarspak relativt plastiga
– hårt inställda stöddämpare
– relativt litet baksäte 

Opel Astra Electric får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagen PS Motor 6 juli 2023.

Läs hela artikeln på Opel Astra Electric bra elbil!

Jörgen Bengtson
Foto: Ford

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *