Elbilar som kom för några år sedan, börjar nu komma i nya versioner. Polestar 2 är senaste tillskottet, med en rad förbättringar jämfört med äldre Polestar 2, som gör nya Polestar 2 till ett bra val.

Polestar Performance AB – mer känt som Polestar – är ett svenskt bilföretag, med huvudkontor i Göteborg, men ägt i huvudsak av kinesiska Geely. Den konkurrerar naturligtvis med kusinföretaget Volvo Personvagnar, mer specifikt Volvo XC40 och Volvo C40 som den delar plattform med och snart också med Volvo EX30 byggt på ren elbilsplattform, men också med Tesla Model 3 och en del andra bilar.

Dagens Nyheter har testat nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single motor och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorierna köregenskaper och säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö och komfort samt medelmåttigt betyg (tre poäng) i ekonomi.

DN summerar testet: ”Polestar har gjort ett gediget arbete med sitt förvandlingsnummer. En bakhjulsdriven Polestar 2 med ny elmotor, förbättrat batteri och bättre energihantering kan faktiskt konkurrera med betydligt modernare skapelser.”

Svenska Dagbladet har tidigare testat nya Polestar 2, där den får motsvarande 21,5 av 25 poäng (31 av 36 poäng).

Jag har skrivit tre artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).

Priset för nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range är 609 000 kronor. Det finns många tillval som gör bilen dyrare, till exempel värmepump och adaptiv farthållare, vilka är ett måste för de flesta.

DN nämner en specifik konkurrent till nya bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range: Hyundai Ioniq 6 RWD.

I sammanställningen nedan utgår jag från nya, bakhjulsdrivna Polestar 2, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bakhjulsdrift
+ bättre batteri än tidigare
+ sportiga köregenskaper
+ bra informationssystem
+ bra supersnabbladdning
+ lång räckvidd
+ framgångsrik ansiktslyftning
+ ”välbalanserad och körglad bil”
+ ”går tryggt och stabilt på vägen”
+ enkel navigation med röststyrning i Googles operativsystem
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ lätt att lasta i bagageutrymmet
+ bildskärm med tydlig och enkel grafik

På minussidan:
– dyr
– hög förbrukning
– dålig runt-om-sikt
– trång kupé
– hög förbrukning
– sämre laddkurva än Hyundai Ioniq 6 med flera bilar
– dyr försäkring

Nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single motor får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 14 oktober 2023 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Nya Polestar 2 bra val!

Jörgen Bengtson
Foto: Polestar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *