Rivian första elbilspickupen

Pickuper, som är mäkta populära i USA, har varit sena med rena elbilar. Flera har känt sig kallade, framför allt Tesla, som dock ännu inte har levererat. Men nu kommer uppstickarföretaget Rivian med en fulländad elbilspickup, R1T.

R1T bygger på en egen, renodlad elbilsplattform, som den delar med suv-syskonet R1S.

Dagens PS Motor har testat R1T och säger redan i rubriken vad den tycker om bilen: ”Rivian R1T – fullständigt krossar Tesla”. I summeringen skriver sajten att bilen är ”en makalöst imponerande skapelse”.

R1T är ett riktigt kraftpaket, med 847 hästkrafter, 1 231 newtonmeters vridmoment, 3 259 kilograms vikt, 0–100 kilometer per timme på strax över tre sekunder och 90 centimeters vadningsdjup.

”Filosofin bakom Rivian R1T är dels ett djuprotat hållbarhetstänk, dels ett fokus på terrängkörning, praktikalitet och lifestyle”, skriver Dagens PS Motor.

Här är lite fakta om R1T med fyrhjulsdrift.

Snabbladdningen är inte angivet i kilowatt (kW), utan bara som upp till 225 kilometer på 20 minuter, växelströmsladdningen på 11,5 kW.

Batteriets storlek är oklar, räckvidden är 60,4 mil med största batteripack (finns flera) enligt amerikanska EPA, som är strängare än globala WLTP. Förbrukningen anger Rivan inte på sin webbplats. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är drygt 3 sekunder (0–60 miles per timme på 3 sekunder) och toppfarten 185 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är framför allt ett separat flak, som tar rejält med last i både liter och kilogram, men det finns även separat bagageutrymme på 1 755 liter.

Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 5 000 kilogram. Bilen har fyrhjulsdrift.

Rivian R1T har en rad förarstödssystem.

Priset är inte klart i svenska kronor, men det kostar från 67 500 dollar i USA, vilket brukar innebära ungefär det dubbla i kronor inklusive moms, alltså cirka 1,4 miljoner kronor. Om och när bilen kommer till Sverige, och vad då priset på privatleasing blir, är okänt.

Dagens PS Motor nämner specifikt Teslas motsvarande pickup som konkurrent.

I sammanställningen nedan utgår jag från Rivian R1T som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ världens första ”äventyrsbil”
+ snabb
+ kraftfull
+ mycket snabb acceleration
+ en motor vid vardera hjul
+ bra infotainmentsystem
+ modern och digitaliserad interiör
+ åtta olika körlägen som ändrar parametrar som bilens höjd, fjädring, gasrespons och fyrhjulsdriftsystem
+ genomlastningslucka bakom baksätet
+ tyst kupé
+ kvick och respons styrning
+ bra styvhet
+ hög kvalitetskänsla

På minussidan:
– inga symboler på rattens knappar
– instrumentpanel med krångliga inställningsmöjligheter
– fjädringen fångar inte upp alla ojämnheter i vägen
– relativt obekvämt baksäte
– ingen möjlighet stänga av regenereringen

R1T får 5 av 5 poäng.

Testet publicerades på Dagensps.se 17 augusti 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Rivian

Publicerades 18 augusti 2022