Polestar spottar ur sig nya elbilar, men kämpar samtidigt för sin överlevnad. Bilföretaget har på kort tid kommit med sin andra suv, nu i en sportigare version, som finns både med två- och fyrhjulsdrift. Dagens Nyheter har testat den fyrhjulsdrivna (AWD) versionen och gör ett försiktigt ”tummen upp” för den.
Polestar har tappat rejält i värde på börsen, levererat betydligt färre bilar än planerat och blivit omkört av sin huvudägare, kinesiska Geely med olika modeller.
Men Polestar är ett kompetent företag med rimligt många bilmodeller, därtill svenskt med huvudkontor i Göteborg, om än huvudägt av kinesiska Geely. Polestar 2 och Polestar 3 var mer versioner av Volvo än egenutvecklade bilar. Polestar 4 är en i högsta grad egenutvecklad modell, dock med en elbilsplattform (SEA), som är samma som för koncernkusinen Geely. Polestar 1 var en laddhybrid och därmed inte en renodlad elbil.
Polestar konkurrerar med kusinföretaget Volvos elbilar men också med moderbolaget Geelys två bilar, Lynk & Co och Zeekr. Det finns också konkurrenter utanför familjen, främst Tesla men också BMW och Porsche.
Polestar 4 är som fyrhjulsdriven bil – liksom Polestar 3 – en suv. Dessa lever upp till kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång och stor nog för minst fem personer. Polestar 4 marknadsför sig som en kombination av suv och kupé (coupé).
Polestar 4 finns i två versioner: fyrhjulsdrift (AWD) med lång räckvidd (Long Range Dual Motor) och tvåhjulsdrift (bakhjulsdrift) med lång räckvidd (Long Range Single Motor). Den här artikeln handlar om Polestar 4 Long Range Dual Motor.
Dagens Nyheter har testat Polestar 4 Long Range Dual Motor. Den ger bilen nästan ”bäst-i-test”, 19 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin köregenskaper, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö samt medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.
Dagens Nyheter prisar på många sätt bilen, men är ändå hård i sitt slutomdöme: Bilen är med sin ”generösa baksäteslösning” främst tänkt för den asiatiska marknaden, ”inte en bil som Sverige behöver eller lär vilja ha. En av marknadens bästa förarmiljöer, pekskärmslösningar och kanske de bästa köregenskaperna dras med en märklig kaross. Ge oss istället en Polestar 4 Kombi.”
Dagens industri testade den tvåhjulsdrivna versionen den 19 juli 2024 och gav den 19 av 25 poäng,
Jag har skrivit flera artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Polestar 4 bra bil (19 juli 2024). Polestar 3 bra val (13 januari 2024), Nya Polestar 2 bra val (15 oktober 2023), Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack två år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Polestar 4 fyrhjulsdrift med lång räckvidd (Long Range Dual Motor) är från 760 000 kronor och för bakhjulsdrift från 700 000 kronor. Det finns många tillbehörspaket som ökar priset.
Dagens Nyheter nämner inga konkurrenter till Polestar 4.
I sammanställningen nedan utgår jag från Polestar 4 Long Range Dual Motor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande köregenskaper
+ direkt och känslig styrning
+ kraftfull
+ generöst och bekvämt baksäte
+ bra skärmlösning
+ elektroniskt styrda, halvaktiva stötdämpare
+ väl utformad förarmiljö
+ bra snabbladdning
+ digital innerbackspegel
+ relativt stort bagageutrymme
På minussidan:
– ”knepig karossform”
– liten frunk
– ”inte en bil som Sverige behöver eller lär vilja ha”
Polestar 4 Long Range Dual Motor får 19 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Polestar 4 AWD bra val!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 20 juli 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson