Volvos helelektriska flaggskepp, EX90, är här, men ändå inte färdig. Egentligen är bilen för dyr – jag har begränsat mina artiklar till elbilar som kostar maximalt cirka 800 000 kronor – men gör undantag för bilen, som kan avgöra Volvo personvagnars framtid.
Volvo EX90 avtäcktes i Stockholm i november 2022. Snart två år senare ser det ut som om Volvo EX90 finns på vägarna, men med många viktiga funktioner, som inte är tillgängliga än, utan väntar på uppdateringar. Dagens Nyheter har testat bilen och räknar upp allt som ännu inte finns. Hit hör Apple Carplay (utlovat till slutet av 2024), lidarradar (från mitten 2025), automatisk inbromsning vid korsade trafik (från mitten 2025), adaptiva farthållarens hastighetsjustering i kurvor (från mitten 2025), ”connected safety” (från mitten 2025), ljust tema i center- och förardisplay (från mitten 2025), automatiskt energisparläge på batteriet (från mitten 2025), smart laddning (från mitten 2025) och dubbelriktad laddning/ström till nätet, V2G (från mitten 2025).
Volvo EX90 finns i två modeller, Twin Motor och Twin Motor Performance samt i olika versioner, utrustningsnivåerna Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om Volvo EX90 Twin Motor Performance.
Bilen bygger på en renodlad elbilsplattform, Volvo SPA2. Tillverkningen sker i amerikanska South Carolina.
Volvo EX90 är en stor suv, som uppfyller alla krav på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem (i detta fall sju) personer, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (2 200 kilogram), stort bagageutrymme och hög markfrigång (19 centimeter).
Jag har skrivit 25 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är jorgensval.se/volvo-ex30-awd-bra-men-dyr.
Dagens Nyheter har testat Volvo EX90 och gör tummen upp för bilen, men räknar samtidigt upp allt som inte fungerar. Volvo EX90 Twin Motor Performance får 19 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i underkategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och miljö samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi. Dagens industri har tidigare testat bilen och ger den 20 av 25 poäng.
Dagens Nyheter summerar ”om vi håller oss borta från sensorer, radar, mjukvara, skärmar, appar och digitala nycklar och bara tittar på nya EX90 som den bil den är blir det högsta betyg”. Men där är bilen inte än. Därför pekar Dagens Nyheter i rubriken på att ”flera funktioner saknas ännu”.
Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för Volvo EX90 Twin Performance är från 1 051 000 kronor, för Volvo EX90 Twin Motor från 997 000 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.
Jag saknar följande i Volvo EX90 Twin Motor Performance: 800-voltsystem för snabbare snabbladdning, destinationsladdning på 22 kW, plug & charge, större främre lastutrymme (frunk), flera fysiska reglage, campingläge, fungerande mjukvara, tillverkning i Sverige och lägre pris.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter, men säger att Volvo EX90 som sjusitsig bil får svår att konkurrera med Kia EV9 eller Volkswagen ID.Buzz.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX90 Twin Motor Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ oerhört tyst
+ ”lätt köra mjukt med både gas och broms”
+ ”avskalat och återhållet, men lyxigt”
+ kränger inte i kurvor
+ stort utrymme under huven (frunk)
+ mycket hög säkerhet
+ Instrumentpanel framför ratten
+ vindrutevisning, head-up-display
+ ”riktigt bekväma säten”
+ tre sätesrader för sju personer
+ lång räckvidd
På minussidan:
– mjukvaran inte färdig
– lite väl avskalad, få fysiska reglade
– trång tredje sätesrad
– modest laddning på upp till 250 kW
Volvo EX90 får 19 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln Mycket fattas i Volvo EX90!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 september 2024 (bakom betalvägg).
Foto: Volvo