Elbilens miljöavtryck är en bråkdel av bensin- och dieselbilarnas. En elbil, som drivs med enbart förnybar el, ”går om” fossilbilen i klimatavtryck redan efter drygt 1 000 mil! Utgångspunkten är en livscykelanalys (LCA), där man tar hänsyn till bilens hela livslängd. Elbilen släpper ut cirka 80–89 procent mindre koldioxid (CO₂) än motsvarande bensinbil och cirka 80 procent mindre än motsvarande dieselbil.
För att få grepp om LCA får man dela upp bilproduktionen i olika faser. Elbilen vinner stort över bensin/dieselbilen i drift och energianvändning, underhåll och livslängd. Det gör att den vinner överlägset i utsläpp under hela livscykeln. Den förlorar bara i den första fasen, själva produktionens miljöpåverkan
Elbilen bättre i livscykelanalys
1. Produktionens miljöpåverkan
Elbilen förlorar mot bensin/dieselbilen i tillverkning. Den gör det främst på grund av större miljöpåverkan vid batteriproduktionen, där främst metaller som litium, kobolt, nickel och mangan spelar roll. Brytningen och bearbetningen av dessa kan ha betydande miljömässiga och sociala konsekvenser, som naturligtvis gäller all produktion av batterier, inte bara bilbatterier. Här är återvinning viktig. Moderna återvinningsmetoder kan återvinna upp till 95 procent av ett elbilsbatteri (https://alltomelbil.se/sa-ska-stena-recycling-atervinna-batterier-fran-elbilar-bygger-ny-anlaggning-i-halmstad).
2. Drift och energianvändning
Elbilen vinner stort mot bensin/dieselbilen under driften. Vid 100 procent förnybar el under driften är utsläppen noll. Elmotorn har en verkningsgrad på 85–95 procent, vida överlägsen fossilbilens.
3. Underhåll och livslängd
Elbilen vinner stort mot bensin/dieselbilen i form av mindre underhåll. Elbilen har en liten del av fossilbilens rörliga delar, vilket leder till lägre underhållskostnader och längre livslängd. Elbilen har i genomsnitt 20–30 rörliga delar i drivlinan, medan fossilbilar har cirka 2 000, enligt https://www.bilpriser.se/bilmarknaden/vad-kostar-en-elbil-om-fem-ar. Fossilbilen kräver också mer underhåll i form av olja, filter, avgassystem, med mera.
4. Utsläpp under hela livscykeln
Elbilen vinner stort mot bensin/dieselbilen i LCA. Elbilen släpper ut 0–30 gram koldioxid per kilometer vid förnybar el och 50–80 gram vid EU-genomsnittsmixen av energi jämfört med dieselbil som släpper ut 150–200 gram koldioxid per kilometer och bensinbil med 180–250 gram koldioxid. Elbilen kan återvinnas, där batterier kan återvinnas och återanvändas, till exempel som energilager. För alla typer av bilar är återvinning av metaller möjlig, men i fossilbilen är bränslet förbrukat och utsläppen kan inte återvinnas.
En av många källor på detta är Allt om Elbilens livscykelanalyser på enskilda bilmodeller 2024 https://alltomelbil.se/livscykelanalys-elbilar-ar-overlagset-mest-miljovanliga-over-tid).
Elbilen går om efter drygt 1 000 mil
Om en elbil ersätter en fossilbil, som släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer, vilket är relativt lågt räknat, kan den ha kompenserat sitt produktionsutsläpp redan efter drygt 1 000 mil.
Siffrorna varierar beroende på faktorer som bilmodeller, batteristorlekar och produktionsmetoder.
En artikel från november 2022 från Eways (https://www.eways.se/elbil-miljovanlig) ger tydligt besked. En elbil, där batteriet produceras optimalt och bilen drivs med förnybar el, blir bättre för miljön redan efter cirka 1 150 mils körning. Elbilen släpper ut cirka 80 procent mindre koldioxid än motsvarande bensin/dieselbil.

Flera källor ger samma besked
En annan källa från november 2024, Antrop (https://antrop.se/aktuellt/2024/elbilar-vs-bensinbilar-myter-fakta-och-klimatpaverkan)anger att elbilen kompenserar för sitt initiala produktionsutsläpp efter ett till två års användning. Efter en genomsnittlig livslängd på 17 år har elbilen totalt släppt ut 14–15 ton koldioxid, medan en bensinbil släppt ut cirka 60 ton.
Elbilen släpper alltså ut cirka 75 procent mindre koldioxid än motsvarande fossildrivna bilar, enligt Antrop.
Universität der Bundeswehr München och Chalmers tekniska högskola, som Anneo skriver om 2024 (https://www.aneo.com/se/tjanster/elbilsladdning/nyheter/elbilens-livscykel–minskar-utslappen-med-upp-till-89-procent), har gjort en gemensam studie. Studien inkluderar hela livscykeln, från råvaruutvinning till återvinning av batterier
Elbilen har ett klimatavtryck som är upp till 89 procent lägre än för fossilbilar, enligt denna studien.
Även bättre med el från kolkraft än bensin/dieselbil
Det finns flera studier på livscykelanalyser av elbilar jämfört med fossilbilar, även med annan elmix än 100 procent förnybar el.
Enligt International Council on Clean Transportation, ICCT, som Vi Bilägare refererar redan 2021 (https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-bekraftar-elbilar-har-overlagset-gronast-livscykel), orsakar en elbil i Europa 66–69 procent mindre klimatutsläpp under sin livstid jämfört med jämförbar bensinbil, i USA 60–68 procent, i Kina 37–45 procent och i Indien 19–34 procent.
Studien utgår från elmixen i respektive område. För den som kör på 100 procent förnybar el, blir resultatet naturligtvis betydligt bättre
Volkswagen har genomfört en livscykelanalys i mars 2021 (https://www.vwgroup.se/nyheter–media/pressmeddelanden/2021/03/volkswagens-nya-livscykelanalys–sa-klimatneutral-ar-e-mobiliteten-redan-i-dag), som ger ett sensationellt resultat. VW:s elbilar, när de drivs med förnybar energi, kan uppnå klimatneutralitet redan vid leverans.
Elbilen nästan fyra gånger mer bränsleeffektiv
En viktig fördel för elbilen är elens effektivitet jämfört med fossilbilens. En elbil omvandlar cirka 77 procent av sin energi från batteriet till att driva bilen. En bensinbil omvandlar bara cirka 21 procent av bränslets energi effektivt; resten går förlorat som värme och spill.
Detta innebär att elbilen är 3,7 gånger med bränsleeffektiv än bensinbilen, alltså nästan fyra gånger bättre i att ta vara på energiinnehållet.
Källa är Antrop, november 2024 (https://antrop.se/aktuellt/2024/elbilar-vs-bensinbilar-myter-fakta-och-klimatpaverkan).
Bilden visar Kia EV3, en av många små och effektiva elbilar.
Läs hela artikeln på Elbilen överlägsen miljöbil (250304).
Text och foto:
Jörgen Bengtson