Volvo EX30 ser ut att säkra Volvos övergång till renodlade elbilar. Volvo EX30:s fyrhjulsdrivna suv, med namnet ”cross country”, är generellt sett inte värd pengarna, tycket svensk motorpress. Teknikens Värld har testat en ny, uppdaterad version (2026) och är inte imponerad.
Volvos Cross Country-version kom 1997 och blev väl mottagen, men den här versionen gör Teknikens Värld tummen ner för: ”Det är omöjligt att känna att det är Cross Country-versionen av EX30 man sitter i och kör.”
Ägare är kinesiska Geely.
Volvo EX30 bygget på en renodlad elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Lynk & Co 02, Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 och Zeekr X.
Volvo EX30 finns i fyra versioner: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER), fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Till detta kommer olika utrustningsnivåer/tillvalspaket: Core, Plus, Ultra och Experience (för Cross Country). Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance modellår 2026.
Volvo EX30 byggs sedan april 2025 i Gent, Belgien.
Volvo kallar bilen suv, vilket den är i fyrhjulsdriven version. Volvo EX30 Cross Country har fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög sittställning, hög markfrigång (19 centimeter), rejäl dragvikt (1 600 kilogram), plats för fem personer och terrängfordonsegenskaper. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.
Vi har skrivit 32 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Volvo EX30 knappt godkänd (250609).
Teknikens Värld har testat Volvo EX30 Cross Country i 2026 års version i det tidningen kallar Provkörd, där man inte ger betyg/poäng. Vi tolkar omdömet som knappt godkänt.
Teknikens Värld summerar i rubriken, ”Miniscouten Elbilen ingen har väntat på men många kommer vilja ha”, och artikeln, ”Man ska vara en inbiten Volvo Cross Country-entusiast för att tycka att det är väl spenderade pengar.”
Volvo EX30 har gått igenom många tester: Auto motor & sport har testat Volvo EX30 Cross Country, som vi skrev om i Volvo EX30 knappt godkänd (250609), där den får motsvarande knappt 17 av 25 poäng. Dagens industri har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som vi skrev om i Volvo EX30 Cross Country bra (250307), där den får 19 av 25 poäng; Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, Volvo EX30 AWD bra men dyr (240919), utan att ge betyg; Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 ER tre gånger, Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (240601), där bilen får 18 av 25 poäng, Volvo EX30 står sig bra (240309) och Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (240217), där den får 20 respektive 19 av 25 poäng; Högsta växeln har testat Volvo EX30 Single Motor och Twin Motor Performance, Småfel på Volvo EX30 (240411), där bilarna får motsvarande 17,5 av 25 poäng; Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor ER två gånger, Volvo EX30 bra elbilsval (240127) och Volvo EX30 ”naggande god” (231118), där den får motsvarande 20,8 och 21,5 av 25 poäng; Dagens industri har testat Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 bra val (231127), där den får 19 av 25 poäng.

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER från 484 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance från 547 000 kronor och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance från 609 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.
Teknikens Värld nämner två specifika konkurrenter: Kia EV3 GT Line FWD Long Range (som inte finns med fyrhjulsdrift): ”Kias minsta bil kan också bli dyr. För knappt 600000 kronor finns topputrustade GT Line med 81-kWh-batteri som ger räckvidd på cirka 60 mil. Pris: 590 300 kronor.” Opel Mokka GS El 45 kWh: ”Opels storsäljare (670 ex hittills i år) ligger långt efter Volvo EX30 CC sett till pris, prestanda och räckvidd. Topputrustade G5 har samma batteri som standardutförandet och det ger en räckvidd på 40 mil. Pris: 459 900 kronor.”
Ytterligare konkurrenter är: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger EV, Kia Niro EV, MG ZS EV, MG4, Opel Frontera EV, Peugeot e-2008, Renault Mégane E-Tech Electric, Škoda Enyaq, Smart #3 Brabus och VW ID.4/ID.5/ID.6.
Jag saknar följande i Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (HUD), längre räckvidd, flera manuella reglage och lägre pris för de tre versionerna med lång räckvidd (ER).
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance (2026 års modell), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ smidig
+ kvick och direkt i styrningen
+ rapp i drivlinan
+ bekväm på motorväg
+ hög markfrigång
+ mycket bra kamerahjälpmedel
+ bra panoramaglastak
+ stolar med bra lårstöd och kraftig stoppning
+ mycket snabb acceleration
+ behaglig kraftutveckling
+ CC-känsla med terrängdäck, stänkskydd och lastkorg på taket
På minussidan:
– dyr
– studsig på dåliga vägar
– dåligt utformad ratt
– snålt och störande att inte ha instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (HUD)
– ”knapplösa nyckelklumpen är fortfarande hopplöst korkad”
– går inte att låsa upp bilen smidigt
– dålig placering av bakluckans öppningsknapp
– litet bagageutrymme
– ingen genomlastningslucka
Volvo EX30 Cross Country får inga poäng i testet.
Läs hela artikeln på Volvo EX30 CC inte värd pengarna!
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 19, 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Volvo