Nissan Leaf, världens första framgångsrika elbil, kommer tillbaka under namnet Leaf, men har inget gemensamt med sin föregångare.

Första Nissan Leaf kom 2010, blev Årets bil, sopade banan med alla andra elbilar och sålde efter omständigheterna mycket bra. Andra versionen Nissan Leaf och ytterligare elbilsefterföljare från företaget, har inte rosat marknaden. Tredje generationen Nissan Leaf har chans att utmana dagens elbilar.

Nya Nissan Leaf finns ännu inte i Sverige. Förhoppningsvis börjar Nissan ta emot beställningar innan året är slut. Beräknad leveransstart är våren 2026.

Nissans ägare är japanska Nissan, som har franska biltillverkaren Renault som största ägare. Båda företagen är en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Nya Nissan Leaf bygger på en renodlad elbilsplattform, CMF-EV, även känd som Ampr Medium.

Den delar plattform med Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech och Renault Scenic.

Nissan Leaf kommer sannolikt i två versioner i Sverige: en standardversion på 52 kWh och en större version (extended range) på 75 kWh. Till detta kommer tre utrustningsnivåer, åtminstone för 75 kWh-versionen: S+, SV+ och Platinum+. Denna artikel handlar om 2026 års Nissan Leaf 75 kWh, oklart med vilken utrustningsnivå, som Teknikens Värld har testat.

Nissan byggs för den europeiska marknaden i Sunderland, Storbritannien.

Teknikens Värld har testat Nissan Leaf 75 kWh, i vad den kallar ”Provkörd!”, utan att avge poäng eller betyg. Vi tolkar omdömet som ett godkänt med bättre omdöme om priset blir rätt.

Teknikens Världs skriver i rubriken: ”Nissan Leaf 75 kWh Lövet lever Nissan har väckt liv i gamla Leaf”. Tidningen frågar i ingressen, ”Har då 15 års erfarenhet av att bygga elbilar hjälpt Nissan att få till en ny storsäljare?” Svaret är ”ja”, om än något svävande.

Vi Bilägare har testat Nissan Leaf Extended Range Evolve, som vi skrev om i Nya Nissan Leaf med i matchen (250914), där tidningen inte ger poäng eller betyg men ett tummen upp för modellen.

Vi har skrivit tio artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nya Nissan Leaf med i matchen (250914).

Bilen är, enligt Nissan, en kompakt crossover/suv. Den uppfyller dock inte suv-kraven på fyrhjulsdrift, dragkrok med rejäl dragvikt (minst 1 500 kg), hög sittställning, terrängfordonsegenskaper eller hög markfrigång (är cirka 13,5 centimeter). Den uppfyller suv-kraven på kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och rejält bagageutrymme.

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sannolikt tolv år, lack sannolikt tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Nissan Leaf 75 kWh är inte klart, men sannolikt från cirka 510 000 kronor.

Teknikens Värld nämner två huvudkonkurrenter till Nissan Leaf 75 kWh: MG 4, ”Vi har hyllat MG 4 i flera tester och inte minst värstingen XPower. MG planerar att bygga en kombiversion av 4 vilket är extra intressant för Sverige. Prestanda och räckvidd är jämförbara. Nissan behöver bygga en Nismo-version av Leaf för att matcha XPower. Pris: Från 299 990 kronor.”; Renault 4 E-tech Electric, ”Lite mer högbyggd och lite mer utstrålning. Men också lite sådär lagom fransk i inredningen med framför allt de tre krångliga rattspakarna. Något mindre än Leaf och även något mindre batterier vilket betyder kortare räckvidd men prismässigt gissar vi att de två bilarna ligger nära varandra. Pris: Från 384 900 kronor.”

Andra konkurrenter är: Hyundai Kona EV, Kia EV3, Kia Niro EV, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQB, Nissan Ariya, Škoda Elroq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Jag saknar en del på nya Nissan Leaf 75 kWh: snabbare laddning, dragkrok med rejäl dragvikt, taklast, frunk och besked om hög maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Leaf 75 kWh, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”trygg och bekväm på vägen”
+ stabil gång
+ ”snyggare, kantigare och tuffare” än tidigare Leaf
+ enkel och lättmanövrerad förarmiljö
+ vippknapp för olika körlägen
+ knapp för enpedalsläge
+ dimbart panoramaglastak med två lägen
+ två bildskärmar som smälter samman till en enhet
+ lågt luftmotstånd
+ välutrustad
+ högtalare i nackstödet
+ bra rullvred på ratten för volym
+ bra, platt baksäte
+ stort bagageutrymme (437 liter)
+ bra utrymme mellan framstolarna
+ värmning och kylning av batteriet via reseplanerare eller manuellt
+ går att ställa in kupétemperatur för laddslut
+ stora och tydliga växelknappar
+ bra instrumentpanel framför ratten
+ bra räckvidd
+ har dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G

På minussidan:
– knappar för framåt och bakåt fungerar dåligt
– bagageutrymmet har liten öppning, är lågt och djupt
– ingen frunk
– långsam snabbladdning (150 kilowatt)
– omodern batteriladdning
– högljudda och enerverande varningsljud
– stötig fjädring

Nissan Leaf 75 kWh får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på Nissan Leaf 75 kWh godkänd!

Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 23, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Nissan