USA-biltillverkaren Tesla expanderar med nya bilfabriker, utbyggd kapacitet i befintliga, nya varianter av sina modeller, uppdateringar av gamla modeller och sänkta priser. Den uppdaterade Tesla Model 3, känd som Highland, är billigt – och än billigare kan den mycket väl bli.

Nya Tesla Model 3 har fått en rejäl ansiktslyftning (facelift) efter sex år på marknaden och drygt två miljoner sålda bilar. Ansiktslyftningen är en mer omfattande uppdatering än vad som brukar vara fallet. Nya Tesla Model 3 påminner mer och mer om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre version.

Dagens industri gör tummen upp för nya Tesla Model 3, där den i praktiken kvalar in i toppgruppen bäst-i-test. Di ger inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men säger att det blir en femma i ekonomi om det kommer en prissänkning. Bilen får näst högsta betyg (fyra poäng) i alla kategorier: köregenskaper, komfort, ekonomi, säkerhet och bilkänsla. Di summerar: ”I sin storleksklass är Model 3 svårslagen, snabb och kul, smart förpackad med stort bagageutrymme.”

Ingen bil har lika avskalad interiör som Tesla. Detta går i högsta grad igen i nya Tesla Model 3. Växlar gör man genom att svajpa på skärmen (växelspaken är alltså borta) och blinkar gör man med två knappar på ratten (finns alltså ingen blinkerspak). Det mesta styr man via skärmen.

Nya Tesla Model 3 finns också med fyrhjulsdrift och extra long räckvidd (long range, LR), men den modell vi behandlar här är bakhjulsdrivna Tesla Model 3 med standardräckvidd.

Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Priset för bakhjulsdrivna nya Tesla Model 3 är 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.

Di nämner tre specifika konkurrenter till ny Tesla Model 3: BMW I4, ”Ett sant nöje att köra, med styrning i toppklass.”; Hyundai Ioniq 6, ”Effektiv, mjuk och med snabb laddning.”; Polestar 2, ”Precis uppdaterad, bättre än syskonet Volvo XC40.”

I sammanställningen nedan utgår jag från nya bakhjulsdrivna Tesla Model 3, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig, prisvärd
+ ”smart förpackad”
+ stort bagageutrymme
+ ”riktigt bra känsla i styrning och chassi”
+ bra räckvidd
+ bra acceleration
+ bra komfort
+ tyst kupé
+ bra väghållning
+ bekväm ratt
+ framsäten med värme och ventilation
+ baksätets passagerare har mer bekväm vinkel för rygg och ben
+ baksätespassagerarskärm för styrning av klimatanläggning och underhållning
+ usb-c-uttag med hög effekt
+ ljudsystem med många högtalare
+ bättre räckvidd för trådlösa uppkopplingen

På minussidan:
– ingen blinkerspak
– inte tystaste bilen på marknaden

Nya, bakhjulsdrivna Tesla Model 3 får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 29 september 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Läs hela artikeln på Nya Tesla Model 3 bra val!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *