Opel har varit sen med elbilar sedan det blev franskt. Faktum är att jag aldrig under min tid som elbilsexpert skrivit om Opel. Nu är det dags, mot bakgrund av att Dagens Nyheter testat nya Opel Astra Electric.
Opel är historiskt ett tyskt bilmärke, grundat 1862 av Adam Opel. Det blev 1929 en del av amerikanska General Motors. GM sålde 2017 Opel till franska Groupe PSA. I dag är en Opel en del av koncernen Stellantis, som i huvudsak är fransk men också har italienska, amerikanska och tyska rötter. Opel har kvar sitt huvudkontor i tyska Rüsselsheim, där bolaget en gång i tiden grundades.
Modellen Astra är Opels bästsäljande kompaktbil. Nu finns den även som renodlad elbil.
Opel Astra Electric är byggd på en kombinationsplattform (PSA EMP2) och inte renodlad elbilsplattform. Opel är en av få biltillverkare, som saknar elbilsplattform. Det kommer dock en ny plattform, som är bättre anpassad för elbilar, men fortsatt är en kombinationsplattform. Opel Astra Electric kommer inom kort som kombi med modellen Astra Sports Tourer Electric. Opel Astra Electric har ett syskon i kommande Peugeot e-308.
Jag har inte haft några artiklar om Opels elbilar på Jörgensval.se.
Dagens Nyheter har testat Opel Astra Electric och ger den relativt högt betyg, om än inte bäst-i-test-betyg, 19 av 25 poäng möjliga. Bilen får näst högsta betyg (fyra poäng) i fyra kategorier – köregenskaper, säkerhet, miljö och komfort – men bara medelbetyg (tre poäng) i kategorin ekonomi. DN summerar i rubriken: “Tyst och lätt elbil – men den kunde vara bekvämare”.
Priset för Opel Astra Electric är ännu inte klart i Sverige. I Tyskland kostar den från 40 000 euro, vilket tyder på ett pris närmare 500 000 kronor i Sverige. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen betydligt dyrare.
DN nämner inga specifika konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Astra Electric, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tyst, även i hög motorvägsfart
+ låg förbrukning, dessutom snålare än WLTP under testet
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ lätt, 1 679 kilogram
På minussidan:
– mörk och murrig
– känns plastig
– bara en version
– ingen bra sittkomfort efter en timme, svankstöd fungerar inte för korta personer
– långsam snabbladdning men räcker för de flesta
– ingen renodlad elbilsplattform
– liten batterikapacitet, 54 kWh
– har sportläge men blir inte sportig på grund av mjukt chassi och mjuk styrning
Opel Astra Electric får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 7 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Opel
Läs hela artikeln på Hygglig Opel Astra Electric!