Tyska BMW är duktiga på dyra elbilar. Instegsmodellen BMW i5 eDrive40 Touring, som denna artikel handlar om, exemplifierar detta. Den tangerar också gränsen för bilar jag bevakar, med grundpris på cirka 800 000 kronor, även om den nu finns till kampanjpris för strax över 700 000 kronor.
Bilen är inte byggd på en renodlad elbilsplattform och tar därför inte vara på dess fördelar. Den är byggd på kombinationsplattformen BMW CLAR, som den delar med fossildrivna BMW-varianter.
Bilen är en kombi, inte en suv.
BMW i5 finns i flera versioner, främst instegsmodellen bakhjulsdrivna BMW i5 eDrive40 Touring och fyrhjulsdrivna BMW i5 M60 xDrive Touring. Denna artikel handlar om BMW i5 eDrive40 Touring.
Organisationen Gröna Mobilister har testat BMW i5 eDrive40 Touring. Organisationen ger inget betyg, utan bara omdömen, där man i detta fall ger övervägande positiva omdömen.
Vi har haft 18 artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är BMW i5 Touring bra men dyr (7 juni 2024).
Garantier: nybil två år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för BMW i5 eDrive40 Touring är från 716 900 kronor (kampanjpris). Många tillval ökar priset rejält.
Gröna Mobilister nämner tre uttryckliga konkurrenter till BMW i5 eDrive40 Touring: Mercedes EQS, ”Mer elbils-speciell på gott och ont. Inte kombi.”; Tesla Model S, ”Gammal i gamet men fortsatt överlägsen effektivitet. Bara halvkombi.”; Volkswagen ID.7, ”Storkombi med SUV-prägel, långt billigare men det märks.” Men Gröna Mobilister nämner även – utan att ange modell – Škoda, Volkswagen och Xpeng.
Jag saknar en hel del på BMW i5 eDrive40 Touring: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), lastutrymme under huven (frunk), flera funktioner inkluderade i priset för modellerna och lägre pris för modellerna.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i5 eDrive40 Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket hög komfort
+ stora utrymmen i kupén
+ riktig kombi
+ hög säkerhet
+ smidig att köra
+ mycket bra tekniska hjälpmedel
+ inga SUV- eller crossoverambitioner
+ effektiv placering av batteriet
+ bra avvägning mellan analoga och digitala funktioner
+ röstkommando för flesta funktioner
+ tyst, även i hög fart
+ bra luftfjädring
+ mycket stort bagageutrymme, låg lasttröskel
+ lastutrymme under golvet för laddkabel mm
+ helt plant golv med nedfällt baksäte
+ hög dragvikt
+ bra acceleration trots tung bil och bara 340 hk
+ extra boost i tio sekunder
+ många olika, praktiska körlägen
+ automatisk och manuell batteriförvärmning
+ utmärkta runt-om-kameror
+ värmepump standard
På minussidan:
– ingen effektiv paketering
– kort räckvidd
– stor diff mellan WLTP- och praktisk räckvidd
– lite hög förbrukning
– förstörd mittplats i baksätet på grund av ”kardantunnel”
– inget lastutrymme under huven (frunk)
– svåranvänd touchskärm
– låg lasthöjd, svårt att nå längst in
– ingen öppningsbara bakrutan som 5-serien länge haft
– stor vändradie
– ingen snabbladdning med 800-voltssystem
– ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G
– 22-kW-laddning borde vara standard
– opraktiskt placerat ladduttag
Gröna Mobilister sätter inte betyg i sina tester.
Läs hela artikeln på BMW i5 Touring dyr men bra!
Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister 14 december 2024.
Jörgen Bengton
Foto: BMW