Ford Puma Gen-E är Fords fjärde elbil efter Mustang Mach-E, följt av Explorer och Capri. Den får högt betyg i en stor test av Auto Motor & Sport.

Bevakningen av elbilar har tidigare bestått i att jag skrivit om tester i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens industri, Högsta Växeln och Gröna Mobilister. Sedan i våras bevakar jag också elbilstester i de tre klassiska motortidningarna Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare.

Fortfarande gäller att bilen inte får kosta mer än 549 999 kronor. Undantaget är specialbilar, som kostar mer men har mycket hög dragkapacitet (minst 2 500 kilogram), tre sätesrader, mycket stora bagageutrymmen eller annat som gör att elbilarna är få inom denna kategori.

Puma är en elbilsversion av Fords bästsäljare i Europa, en bil med samma namn, inte en nytolkning av klassiska förbränningsmotorbilar. Elbilen Puma är dessutom Fords första renodlade europeiska elbil, eftersom Mustang Mach-E är amerikansk och de två andra är baserade på Volkswagenteknik.

Ford Puma Gen-E bygger på en kombinationsplattform, som kommer från Fords eltransportbilar. Tillverkningen sker i Craiova, Rumänien.

Ford Puma Gen-E finns i en version. Bilen finns med standardutrustningspaket och med diverse tillägg kallad Premium. Denna artikel handlar om Ford Puma Gen-E med baspaket.

Vi har skrivit 13 artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Explorer AWD bra i test (250529).

Auto Motor & Sport har testat Ford Puma Gen-E och ger den 4,5 av 5 poäng och därmed ett mycket tydligt tummen upp för bilen.

Auto Motor & Sport sammanfattar sin syn på Ford Puma Gen-E i rubriken, “Elbilen du har väntat på”, och ingressen, ”En fullträff”.

Teknikens Värld har också testat Ford Puma Gen-E utan att ge poäng, som vi skrev om i Ford Puma Gen-E bra men dyr (250517), där vi tolkar omdömet som ett klart tummen upp.

Ford Puma Gen-E är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller inte kraven på en suv: den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt och hög markfrigång (har 129 millimeter). Den uppfyller två suv-krav: plats för fem personer och rejält bagageutrymme.

Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Ford Puma Gen-E är från 409 900 kronor och för Ford Puma Gen-E Premium från 429 900 kronor. Mycket ingår i basversionen.

Auto Motor & Sport nämner en konkurrent till Ford Puma Gen-E: Citroën ë-C3.

Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar: BYD  Atto 2/3, Cupra Born, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Hyundai  Kona Electric, Kia EV3, Kia  Niro  EV, Lynk & Co 02, MG  ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech Electric, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Jag saknar en del på Ford Puma Gen-E. Det bör finnas alternativ med längre räckvidd, ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, högre dragvikt, lägre pris och version med fyrhjulsdrift. Sedan finns nackdelen att den inte bygger på en renodlad elbilsplattform.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Puma Gen-E, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”förnuftig”
+ ”raffinerad, kompetent och komfortabel”
+ sportig
+ välbyggd, har kvalitet
+ ”föraranpassad”
+ “genomarbetat körkänsla”
+ imponerande enpedalsläge
+ automatisk broms vid stillastående
+ stort bagageutrymme
+ lastutrymme fram på 43 liter (frunk)
+ konstgjort motorljud
+ mycket låg förbrukning (1,3 kWh per mil)
+ otroligt effektiv bromskraftsåtervinning
+ hög utrustningsgrad

På minussidan:
– lätt att klämma tummen under låsspaken till rattjusteringen
– trumbromsar bak
– relativt dyr
– dålig komfort i baksätet

Ford Puma Gen-E får 4,5 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Ford Puma Gen-E bra köp!

Testet publicerades i Auto Motor & Sport 4 juni 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Ford