BMW har tagit mycket stryk i elbilskapplöpningen, kanske främst mot Tesla. Men nu går den tyska biltillverkaren på offensiven med flera nya modeller. BMW har historiskt haft en 7-serie, som varit fulladdad med teknik. Nu finns den som elbil, än mer fulländad än sina fossila föregångare.

Dagens industri har testat BMW i7 och summerar den i ord som ”komfortabel knockout”, ”vilken bil!”, ”BMW har höjt ribban” och ”den behagligaste bil Di Weekend suttit i genom åren”.

BMW i7 är nog så nära fulländad elbil man kan komma i dag, mätt i allt utom pris. För den är dyr, från 1,6 miljoner kronor och uppåt. Sedan har den en grill och kantighet, som alla inte gillar.

Bilen finns i flera utföranden: den som nu kommer till Sverige är BMW i7 xDrive60.

Priset för BMW i7 xDrive60 är från 1 606 300 kronor. BMW anger inget privatleasingpris. Om man vill ha olika tillägg ökar det redan höga grundpriset.

Vilka bilar konkurrerar BMW i7? Di nämner tre modeller: Lucid Air, Mercedes EQS och Porsche Taycan.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i7 med fyrhjulsdrift, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bekväm
+ hög säteskomfort
+ tyst
+ tjocka golvmattor
+ utfällbar infotainmentskärm på 31 tum
+ ”ljudbilder” och ljussättning i kupén
+ luftfjädring
+ exakt styrning
+ lyxig utan att bli prålig
+ supersnabbladdning, laddar 10–80 procent på 34 minuter
+ hög toppfart
+ fyrhjulsdrift
+ räckvidd upp till 62,5 mil

På minussidan:
– pris
– kantighet

BMW i7 får 23 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 18 november 2022.

Foto: BMW

Läs hela artikeln på jorgensval.se/bmw-i7-fullandad-men-dyr!

Lämna ett svar