I USA är pickupbilar mäkta populära. Nu har det börjat komma helelktriska ”pickisar”. USA:s mest populära pickup från Ford finns nu med 100 procent eldrift och imponerande prestanda, Ford F-150 Lightning EV. Men är den värt sitt pris? Finns det en marknad för den i Sverige och Norden?

Än så länge finns Ford F-150 Lightning EV bara som så kallad gråimport i Sverige. Ford har inte tagit in den i sortimenten än, och det är inte heller säkert att bolaget gör det. Efterfrågan på elversionen är enorm i Nordamerika. Det kan man förstå mot bakgrund av att Fords F-serie är USA:s mest sålda pickup i 46 år i rad.

Jag har haft har två artiklar om Ford F-150 Lightning EV:s konkurrent Rivian: Rivian R1S rustad för camping (9 december 2022) och Rivian första elbilspickupen (18 augusti 2022).

Dagens industri har testat Ford F-150 Lightning EV och gör tummen upp för bilen, som kostar cirka 1,9 miljoner kronor med stort batteri. Men Di gör det med reservationer. Biltestaren konstaterar att han aldrig känt behov av en pickup: ”Den är för mycket av allt, för stor, för dyr och för vräkig. Men F-150 Lightning är så kompromisslös att den lockar ändå.”

Priset för Ford F-150 Lightning EV (gråimport) är från 1 618 750 kronor för bilen med 37 mils räckvidd, med privatleasingpris på 9 995 kronor per månad, och 1 868 750 kronor för bilen med 52 mils räckvidd. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare. Importören reserverar sig för priserna, ”att det på grund av rådande efterfrågan är svårt att sätta en statisk prisbild för modellåret 2023”.

Dagens industri nämner fem konkurrenter till Ford F-150 Lightning: Chevrolet Silverado EV, Hummer EV och Rivian R1T samt RAM 1500 EV och Tesla Cypertruck som ännu inte finns för leverans.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford F-150 Lightning med stort batteri (52 mils räckvidd), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stort bagageutrymme fram och stort flak
+ personbilslik körning
+ lätt och direkt styrning
+ snabb acceleration
+ statusfordon och bruksverktyg i ett
+ framsäten går att fälla i sängläge
+ gott om plats i kupén
+ välisolerad bil
+ bra stötdämpning
+ imponerande dragvikt
+ godkänd snabbladdning
+ många eluttag i bilen
+ möjligt ha bilen som ”powerbank”

På minussidan:
– dyr
– snabbladdningen hade kunna varit högre

Ford F-150 Lightning får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens industri 17 februari 2023 (bakom betalvägg).

Bilden visar Ford F-150 Lightning EV på elbilsmässan Ecar Expo 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Läs hela artikeln på Jörgensval.se!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *